Keuzegids hbo 2026: HvA werkt verder aan ingezette verbetermaatregelen

Vandaag is de Keuzegids hbo 2026 verschenen. De gids baseert zich grotendeels op een aantal resultaten uit de Nationale Studenten Enquête (NSE) en voor een kleiner deel op studiesuccescijfers. Het beeld in de Keuzegids sluit aan bij de uitkomsten van de NSE 2025 waarin de studenttevredenheid is gedaald, en dat heeft effect op de positie van de HvA. Onze hogeschool staat dit jaar op de laatste plaats.
De HvA is in de Keuzegids hbo 2026(opent in nieuw venster) net onder enkele andere hogescholen uit de Randstad geëindigd. De best beoordeelde grote hogeschool is Hogeschool Zuyd. Dit jaar hebben 19 opleidingen van de HvA een hogere score gekregen dan vorig jaar. Helaas gingen dubbel zoveel opleidingen achteruit. Daardoor worden enkele opleidingen niet meer als beste van Nederland beoordeeld, ondanks dat ze nog steeds sterk presteren in hun vakgebied.
Jopie Nooren, voorzitter College van Bestuur: “Dat we onderaan staan in de Keuzegids is teleurstellend, maar het komt niet onverwacht. We zagen dit beeld al bij de NSE en het bevestigt nogmaals het belang van het verbeterprogramma dat we voor de zomer zijn gestart. Dat werk is in volle gang, want onze ambitie is helder. We willen dat onze studenten met plezier studeren, hun talenten maximaal kunnen ontwikkelen en met trots hun diploma halen. De 6 miljoen euro die we voor 2026 extra hebben gekregen zetten we in om de studenttevredenheid over de onderwijskwaliteit te verbeteren.”
Verbeterprogramma studenttevredenheid
Naar aanleiding van de resultaten van de NSE 2025 is de HvA gestart met een aanpak om de studenttevredenheid te verbeteren. Onderdeel van dit verbeterprogramma zijn de volgende drie HvA-brede maatregelen:
• Informatievoorziening verbeteren: betere communicatie over programma’s, samenhang en opvolging van evaluaties.
• Meer duidelijkheid over beoordelingscriteria en verbeteren feedback.
• Voorbereiding op de beroepspraktijk voor voltijdstudenten verbeteren.
Aanvullend heeft elke opleiding samen met studenten een of meerdere eigen verbeteracties geformuleerd. Zo passen de oplossingen bij de specifieke praktijk en behoeften van elke opleiding. Daarnaast wordt er een verdiepend onderzoek uitgevoerd naar een structurele en gedegen aanpak om de studenttevredenheid blijvend te verbeteren.
Tegelijkertijd gaat studenttevredenheid over meer dan alleen de kwaliteit van de opleiding. Het gaat bijvoorbeeld ook over praktische zaken, zoals roosters die passen bij de persoonlijke wensen van studenten. Over kansen om internationale of bestuurlijke ervaring op te doen. En over de vraag of studenten zich thuis voelen bij hun docenten, medestudenten en in hun leeromgeving. Vele factoren samen bepalen of studenten tevreden zijn.
Studiesucces in de Keuzegids
Naast de studenttevredenheid, gemeten bij de NSE, weegt ook het studiesucces mee in de Keuzegids. Bij het studiesucces wordt gemeten hoeveel studenten doorstromen naar het tweede studiejaar én hoeveel studenten binnen 5 jaar een diploma halen. In de Keuzegids hbo 2026 zien we een lichte stijging van het studiesucces ten opzichte van 2025. Dit geeft ons het vertrouwen dat we de juiste stappen zetten in het verbeteren van de studentbegeleiding. Bijvoorbeeld met de nieuwe belofte voor studentbegeleiding die we vanaf dit studiejaar aan alle HvA-studenten doen.
Samen blijven we bouwen aan een hogeschool waar onze studenten het beste uit zichzelf kunnen halen. Omdat we geloven in het belang van goed onderwijs en praktijkgericht onderzoek.