Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

De cursus in het kort

Wil jij werk doen dat écht betekenis heeft. Wil jij werken aan het verbeteren van de kwaliteit van leven van jeugdigen onder de 18 jaar? Als jeugdzorgwerker speel je een onvergetelijke rol in het leven van jeugdigen. Je bent betrokken bij het dagelijks leven én bij maatschappelijke vraagstukken. We starten weer op 30 oktober 2024.

Schrijf je in
(opent in nieuw venster)

Bekijk de video over het zij-instroomtraject

Programma

Zij-instroomtraject Jeugd- en Gezinsprofessional (ZiT JG) van de Hogeschool van Amsterdam voorziet in de scholingsbehoefte van professionals in werken in de jeugdzorg.

Inhoud cursusprogramma

Het komt erop neer dat je na 5 maanden 1 dag in de week onderwijs te hebben gevolgd met een arbeidscontract aan de slag gaat in de jeugdzorg. Je loopt geen stage, maar bent echt in dienst, met salaris. Ondertussen haal je je bevoegdheid, en een SKJ registratie binnen maximaal 1 jaar. Daarvoor ga je een dag per week naar de HvA.

Informatie voor werkgevers

Bent u een werkgever in de Jeugdzorg? Of zoek je als kandidaat een werkplek? Vind hier de informatie voor werkgevers.

Ontdek meer over het programma

Doelgroep

Er is een tekort aan Jeugd- en gezinsprofessionals. Zeker in Amsterdam. Grote jeugdzorgorganisaties zijn dan ook bereid om na 5 maanden een arbeidscontract aan te bieden. Deze opleiding is bedoeld voor mensen die al een hbo- of universitaire studie hebben afgerond en er nu voor kiezen om een carrière-switch te maken.

Cursusdagen

Vanaf woensdag 30 oktober heb je 5 maanden lang elke woensdag les van 9.30 tot 17.00. In de tweede periode van 5 maanden ben je aan het werk en heb je eenmaal in de twee weken les.

Kosten

Het totale opleidingstraject kost €5.750,-. Deze kosten worden door het SKJ en de werkgevers vergoed na een positieve afronding van het traject. De kosten zijn exclusief studiemateriaal zoals literatuur.

Lees meer over de kosten

Toelating

Om deel te kunnen nemen aan het Zij-instroomtraject Jeugd- en Gezinsprofessional heb je een afgeronde hbo-bachelor of wo-opleiding én een positief advies bij het instroom-assessment nodig. Daarnaast is het van belang dat je tenminste een aantal jaar werkervaring hebt opgedaan (alle sectoren zijn welkom). Voor het assessment kan je, je inschrijven tot 4 oktober 2024. Heb je een positieve beoordeling en wil je graag aan de slag in de jeugdzorg dan ben je van harte welkom om dit mooie traject te volgen.

Bekijk hier de volledige toelatingsprocedure

Tijdsinvestering

Je hebt in de eerste 5 maanden elke woensdag les. De voorbereiding van die lessen kost je ongeveer 10 uur per week. In de tweede periode van 5 maanden ben je aan het werk en heb je eenmaal in de twee weken les. Ook deze lessen vragen een voorbereiding van 10 uur per week. Het studieprogramma bestaat uit 60 studiepunten. Eén studiepunt komt overeen met 28 studiebelastingsuren. De studieonderdelen worden verspreid over een periode van een jaar aangeboden. Het grootste deel wordt in de eerste 5 maanden gegeven.

Groepsgrootte

20 deelnemers

Waarom deze cursus bij de HvA?

• Actuele praktijk en wetenschappelijke inzichten gebaseerd op actuele onderwijsmodules van de opleiding Social Work en kennis en inzicht van het Lectoraat Kwaliteit en Effectiviteit in de Zorg voor Jeugd.
  • Persoonlijk en kleinschalig onderwijs, maximaal 20 deelnemers.
  • Onderwijsaanbod is gebaseerd op de succesvolle leergang Maatwerktraject Jeugdzorg (MJG) en de eisen van de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ).

Wat levert deze cursus je op?

• Een baan binnen de jeugdzorg/hulp met SKJ registratie.
  • Je beschikt over kennis, vaardigheden en een passende houding voor werken met jeugd van 0 tot 18 jaar.
  • Je kunt van betekenis zijn voor jeugdigen en hun gezin.

Heb je een vraag?

Neem dan contact met ons op via.

Heeft u een andere vraag over Leven Lang Ontwikkelen, mail dan naar
llo-fmr@hva.nl(opent in nieuw venster)