Centre of Expertise Urban Education
mw. Dr. C.G. van Beuningen (Catherine)
Onderzoeker, hoofddocent, cluster TalenCatherine van Beuningen (1979) studeerde Algemene Taalwetenschap aan de Universiteit Utrecht. Daarna werkte ze o.a. als docent Nederlands aan de Károli Gáspár Universiteit in Boedapest en verzorgde ze NT2-onderwijs aan volwassen nieuwkomers. Zo ontstond haar fascinatie voor tweede-/vreemdetaalverwerving en taalonderwijs. In 2011 promoveerde zij aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) op een onderzoek naar de effecten van feedback op de schriftelijke taalvaardigheid van meertalige leerlingen.
Tijdens en na haar promotie werkte Catherine van Beuningen als (universitair) docent en postdoconderzoeker aan de UvA. Sinds 2013 is zij als hoofddocent Talenonderwijs & Meertaligheid verbonden aan de HvA-lerarenopleidingen (faculteit Onderwijs en Opvoeding). Van 2017 tot 2021 combineerde zij dit hoofddocentschap met een functie als senior onderzoeker binnen het Lectoraat Meertaligheid en Onderwijs van de Hogeschool Utrecht. Sinds september 2021 is Catherine van Beuningen verantwoordelijk voor de programmalijn ‘Kansrijk omgaan met taaldiversiteit in onderwijs en opvoeding’ binnen het Centre of Expertise Urban Education van de HvA. Vanuit die functie initieert en begeleidt zij onderzoeks- en professionaliseringsprojecten rondom de vraag hoe professionals alle talige bagage van kinderen en jongeren effectief als bron voor cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling kunnen aanspreken. Haar huidige opleidingstaken concentreren zich met name op curriculumontwikkeling en professionalisering van collega-opleiders.
-
Meertaligheid in het mbo
van Batenburg, E. S. L., Dale, E. M., Polisenska, D., & van Beuningen, C. G. (2022). Meertaligheid in het mbo: een inventarisatiestudie naar opvattingen en gerapporteerde praktijken van docenten Nederlands en Engels. Levende Talen Tijdschrift, 2022(4), 14.
-
Constructive alignment in foreign language curricula
Rouffet, C., van Beuningen, C. G., & de Graaff, R. (2022). Constructive alignment in foreign language curricula: an exploration of teaching and assessment practices in Dutch secondary education. The Language Learning Journal, 1. https://doi.org/10.1080/09571736.2022.2025542
-
Meertalige toets maakt rekenpotentieel zichtbaar
van Popta, M., Attar, Z., & van Beuningen, C. G. (2022). Meertalige toets maakt rekenpotentieel zichtbaar. Didactief, 52(9), 28.
-
Met lego bouwen aan vak en taal
van Beuningen, C. G., & de Graaff, R. (2022). Met lego bouwen aan vak en taal: CLIL als benadering voor talenbewust vroeg vreemdetalenonderwijs. In J. Duarte, M. Günther, F. De Backer, C. Frijns, & B. Gezelle Meerburg (Eds.), Talenbewust lesgeven: Aan de slag met talige diversiteit in het basisonderwijs (pp. 225). Coutinho.
-
Samenhang in vreemdetalencurricula
Rouffet, C., van Beuningen, C. G., & de Graaff, R. (2022). Samenhang in vreemdetalencurricula: een verkenning van onderwijs- en toetspraktijken in het voortgezet onderwijs. Levende Talen Tijdschrift, 23(3), 3-17.
-
CLIL in het basisonderwijs: Versterking van zaakvakdidactiek door focus op taal
van Beuningen, C. G., Rutgers, D., & de Graaff, R. (2021). CLIL in het basisonderwijs: Versterking van zaakvakdidactiek door focus op taal: Inhoudelijke eindrapportage Kortlopend Praktijkonderzoek NRO (40.5.18500.028). https://www.nro.nl/onderzoeksprojecten/clil-het-basisonderwijs-versterking-van-zaakvakdidactiek-door-focus-op-taal-0
-
Designing a communicative foreign language assessment program for Dutch secondary schools: A design-based research project within a professional learning community [PLC]
Rouffet, C., van Beuningen, C., & de Graaff, R. (2021). Designing a communicative foreign language assessment program for Dutch secondary schools: A design-based research project within a professional learning community [PLC]. In Collated Papers for the ALTE 7th International Conference, Madrid (pp. 179-183). The Association of Language Testers in Europe (ALTE).
-
Effecten van Engels als voertaal in het hoger onderwijs: leeromgeving, leerprocessen, leeropbrengsten
van den Doel, R., Edwards, A., van Beuningen, C. G., Breetvelt, I., & de Graaff, R. (2021). Effecten van Engels als voertaal in het hoger onderwijs: leeromgeving, leerprocessen, leeropbrengsten: Inhoudelijke eindrapportage NWO projectnummer 405-00-860. https://www.nro.nl/onderzoeksprojecten/kortlopend-beleidsgericht-oz-hoger-onderwijs-effecten-van-een-vreemde-taal-als
-
Focused versus Unfocused Corrective Feedback
van Beuningen, C. (2021). Focused versus Unfocused Corrective Feedback: from Part IV - Feedback Provider, Feedback Intensity, and Feedback Timing. In H. Nassaji, & E. Kartchava (Eds.), The Cambridge Handbook of Corrective Feedback in Second Language Learning and Teaching (pp. 300-321). (Cambridge Handbooks in Language and Linguistics). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108589789.015
-
Perfect disguises
Goodnight, K., van Beuningen, C., & de Graaff, R. (2021). Perfect disguises: Building an evidence base for improvisational drama techniques. Scenario, 15(1), 1-27. https://doi.org/10.33178/scenario.15.1.1
-
Handboek Vreemdetalendidactiek
van Beuningen, C. G., De Graaff, R., Donszelmann, S., & Kaal, A. (2020). Handboek Vreemdetalendidactiek : Vertrekpunten, Vaardigheden, Vakinhoud. Uitgeverij Coutinho.
-
Al schrijvend leert men.
van Beuningen, C. G. (2020). Al schrijvend leert men. Writing-to-learn in NT2-onderwijs. Les, 38(214), 18.
-
Durf meer met meertaligheid
van Beuningen, C., & Polisenská, D. (2020). Durf meer met meertaligheid. Levende Talen Magazine, 107(7), 10-14.
-
Meertaligheid in de klas
van Beuningen, C., & Polisenska, D. (2020). Meertaligheid in de klas: bied ruimte aan alle talige kennis van leerlingen. In S. Donszelmann, C. van Beuningen, A. Kaal, & R. de Graaff (Eds.), Handboek vreemdetalendidactiek: Verktrekpunten, vaaardigheden, vakinhoud (pp. 353-367). Uitgeverij Coutinho.
-
Onderwijs ontmoet onderzoek.
van Beuningen, C. G., & Andringa, S. (2019). Onderwijs ontmoet onderzoek. . Vakwerk, 13, 57.
-
OASIS: Om de kloof tussen wetenschap en praktijk te verkleinen.
van Beuningen, C. G., & Andringa, S. (2019). OASIS: Om de kloof tussen wetenschap en praktijk te verkleinen. . Les, 37(212), 4.
-
Schoolvakken in perspectief: Moderne Vreemde Talen.
van Beuningen, C. G., De Jong, N., & de Vrind, E. (2019). Schoolvakken in perspectief: Moderne Vreemde Talen. In F. Janssen, H. Hulshof, & K. van Veen (Eds.), Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen? : Een perspectiefgerichte benadering (pp. 89). Universiteit Leiden, ICLON.
-
Meertaligheid in het voortgezet onderwijs;
van Beuningen, C., & Polišenská, D. (2019). Meertaligheid in het voortgezet onderwijs; Een inventarisatiestudie naar opvattingen en praktijken van talendocenten. Levende Talen Tijdschrift, 20(4), 25-36.
-
Waarom werkt de rode pen (niet altijd)?
Van Beuningen, C. (2016). Waarom werkt de rode pen (niet altijd)? denkprocessen en strategiegebruik van leerlingen tijdens de verwerking van correctieve feedback. Les, 34(199), 14-16.
-
Investigating the effectiveness of direct and indirect written corrective feedback beyond a 'one-shot-treatment'
Oostdam, R. J., & van Beuningen, C. G. (2016). Investigating the effectiveness of direct and indirect written corrective feedback beyond a 'one-shot-treatment'. Paper presented at SIG Writing Conference, Liverpool, United Kingdom.