Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Project

Thinking out Loud

-
Thinking out Loud

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat alle stemmen worden gehoord in onderwijs en onderzoek? En hoe kunnen we ruimte maken voor verschillende manieren van weten en leren? Thinking Out Loud is een initiatief van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) waarin studenten, docenten, onderzoekers, beleidsmakers en andere belanghebbenden samenkomen om antwoorden te zoeken op deze vragen. Het project richt zich op het versterken van kennisdeling over diversiteit, inclusie en epistemische rechtvaardigheid - met andere woorden: Wie bepaalt welke kennis telt? Door ruimte te creëren voor uitwisseling en spanning werken we samen aan een inclusieve en rechtvaardige hogeschool.

Aanleiding

In 2022 stelde de HvA-ambitietafel Diversiteit & Inclusie vast dat kennis over dit thema niet altijd duidelijk zichtbaar, bruikbaar of gedeeld wordt - terwijl het essentieel is voor academisch succes en gelijke kansen. Uit een vervolgonderzoek in 2023 bleek dat er spanningsvelden zijn binnen de HvA, zoals:

  • Veiligheid versus ongemak.
  • Ervaringskennis versus wetenschappelijke kennis.
  • Top-down beleid versus bottom-up betrokkenheid.

Thinking Out Loud werkt niet om deze spanningen heen, maar er juist mee. Want vooral daar ontstaat de ruimte voor verandering. Als Centre of Expertise Rechtvaardige Stad(opent in nieuw venster) zijn we nauw verbonden met het project. De aanpak van Thinking Out Loud is in lijn met Fainstein's Theory of Change; één van onze leidende principes. Verandering begint met het herkennen van spanningen en het samenbrengen van verschillende perspectieven. Door disciplines, achtergronden en ervaringen samen te brengen, zoeken we naar nieuwe vormen van kennis en samenwerking.

Waarom dit project? 

Uit een vervolgonderzoek van de ambitietafel Diversiteit en Inclusie in 2023 kwamen twee belangrijke bevindingen naar voren:

  1. Bestaande kennis moet zichtbaarder en bruikbaarder worden.
  2. Het diversiteits- en inclusielandschap op de hogeschool wordt gekenmerkt door een reeks spanningen. Deze omvatten het navigeren tussen veiligheid en ongemak, het balanceren tussen ervaringskennis en academische kennis, en het coördineren van top-down leiderschap met bottom-up participatie.

Het aanpakken van deze dynamiek is cruciaal om diversiteit en inclusie op een zinvolle en rechtvaardige manier in de hele instelling te verankeren.

Enkele citaten uit dit Vooronderzoek Kennisontwikkeling Diversiteit en Inclusie (2023):

“Inclusie gaat ook over racisme. En dat is niet: ‘Oh, je mag er zijn, oh wat leuk’. Maar het gaat ook over uitsluiting en dat je anderen wilt uitsluiten, en over onrechtvaardigheid."

"Sommige mensen zeggen: "Diversiteit en inclusie, een belangrijk thema". Maar ze hebben nooit meegemaakt dat ze zich buitengesloten voelen of dat ze niet echt welkom zijn in de klas."

"De tijd om het echte gesprek te voeren, de dialoog, wordt als schaars ervaren; [mensen zeggen] dat zolang wij [als onderzoekers] er zijn, het wel goed komt, maar zodra we weggaan, weet je dat het meteen weer onder druk komt te staan. Terwijl diversiteit en inclusie bij uitstek onderwerpen zijn waarbij je af en toe uit de gekte van alledag moet stappen.”

Activiteiten

  • Jaarlijkse symposia waarin rechtvaardigheid, diversiteit en inclusie openlijk worden verkend.
  • Online bijeenkomsten om met elkaar in contact te komen en onze gemeenschap uit te breiden.
  • Lees- en schrijfgroepen - 'writing-care' genoemd - waar moeilijke onderwerpen in onderzoek naar rechtvaardigheid, diversiteit en inclusie veilig en moedig besproken kunnen worden.
  • Jaarlijkse subsidieaanvragen om verdere ontwikkeling en kennisdeling te ondersteunen.

Door het creëren van reflectieve, kritische ruimtes bevordert "Thinking Out Loud" een inclusieve dialoog en co-creatie van kennis.

Maatschappelijke impact

Het project draagt bij aan een rechtvaardiger academische omgeving door ongehoorde stemmen te versterken en inclusieve institutionele verandering aan te moedigen. Het bevordert een cultuur waarin meerdere manieren van weten worden erkend en gewaardeerd, wat de basis legt voor een diepere betrokkenheid van meerdere belanghebbenden (bijv. onderzoekers, docenten, studenten) en systeemhervormingen.

Bijdrage aan onderwijs en onderzoek

Thinking Out Loud draagt bij aan onderzoek door de epistemologische grondslagen van rechtvaardigheid en inclusie te verkennen. Het verbetert het onderwijs door middel van inclusieve pedagogische praktijken en directe betrokkenheid van studenten en medewerkers in dialoog, reflectie en co-creatie van kennis, waarbij geleefde ervaringen worden verbonden met academisch onderzoek.

Onderzoeksteam

Betrokken vanuit de HvA

Externe partners

Gemeenschap en internationale partners

Locatie

Hogeschool van Amsterdam

Financiëring

Hogeschool van Amsterdam

Contact

Geïnteresseerd in deelname of meer weten? Neem contact op met Niloufar Samavatipour