ZO VIND JE DIE ENE KAPOTTE LANTAARNPAAL

Digitale technologie brengt Amsterdam in kaart

Bij de HvA werken we samen met organisaties en bedrijven aan de grote maatschappelijke onderwerpen van nu en morgen: duurzaamheid, digitalisering en diversiteit. Dat klinkt mooi en dat is ook mooi. Maar wat betekent dat nu heel concreet?

Hoe kun je met digitale technologie betere beslissingen maken over het beheer van straten, wegen en gebouwen? In Amsterdam loopt een state of the art pilot, mede mogelijk gemaakt door de HvA.

Als student bij de minor Data Science heeft Boerzo Ali het afgelopen jaar onderzocht hoe je met behulp van een 3D-scanner de gemeente Amsterdam concreet kunt helpen. Deze LiDAR-scanner creëert met behulp van laserpulsen realtime een driedimensionaal beeld van de gebouwde omgeving.

Concrete toepassing

“Eigenlijk heb ik een soort backend gebouwd die de gemeente kan gebruiken om de omgeving te analyseren op kapotte lantaarnpalen,” vertelt Ali over hoe hij de technologie heeft ingezet. “Op die manier is het voor de gemeente veel makkelijker en goedkoper om te signaleren waar mogelijk onderhoud gewenst is in de stad”.

Student Boerzo Ali

Smart Asset Management combineert algoritmes en data. Op die manier kunnen er betere beslissingen genomen worden bij het onderhoud van machines en gebouwen. LiDAR is een technologie die dat allemaal mogelijk maakt, vertelt HvA-onderzoeker en docent van de minor Data Science Jurjen Helmus. “Wij kunnen daar heel concreet mee aan de slag, zoals met het onderzoek naar kapotte straatverlichting, maar we gebruiken LiDAR ook voor het onderhoud van wegmarkering, trappen en kademuren.”

De HvA richt zich op praktijkgericht onderzoek. “Wij implementeren bestaande algoritmes in de praktijk. Dat doen we nu ook met de LiDAR-scanner en het beheer van bijvoorbeeld gebouwen. Als wij deze 3D-data en algoritmes zinvol kunnen toepassen voor Smart Asset Management zitten we op de goede weg. Want tot nu worden deze data en algoritmes niet gebruikt voor onderhoud en beheer.”

Een fiets vol sensoren

Om digitaal een stad in kaart te brengen heb je natuurlijk wel fysieke dekking nodig in die stad. Die mogelijkheid biedt Fietskoerier, het bedrijf van Willem Schellekens en Sjoerd van Eerdt dat pakketjes rondbrengt in Amsterdam. Ook Fietskoerier had aanvankelijk het idee om de gemeente Amsterdam te gaan helpen met Smart Asset Management. “Zij wilden hun fietsen voorzien van sensoren en camera’s, maar het probleem van een gewone camera is dat je veel dingen toch niet registreert,” legt Helmus uit. “Kenmerkend aan een kapotte straatlantaarn is dat je die in het donker juist niet ziet. Soms wil je naar iets kijken wat je niet kunt zien, omdat het kapot is. Daar kan LiDAR bij helpen.”

Docent Jurjen Helmus

LiDAR brengt de wereld tot op de millimeter 3D in kaart en is daarom uitermate geschikt voor inspecties. Ali is daarom samen met Fietskoerier gaan kijken hoe ze deze technologie konden inpassen in de bakfietsen van de pakketbezorgers. “We hebben een project opgezet om aan de hand van de data die verzameld worden lantaarnpalen te selecteren en te zien of ze stuk zijn of niet.”

André Kapitein is de CEO van IT startup Sonarski. Voor Sonarski is LiDAR een van de speerpunten. Door samen te werken met de HvA – bijvoorbeeld in de minor Data Science – kan Kapitein ervoor zorgen dat technieken als LiDAR in de praktijk worden getest en geoptimaliseerd en daardoor interessant worden voor de klanten van Sonarski. Voor studenten als Ali is het een prachtige gelegenheid om hun kennis in de praktijk toe te passen. “Het perspectief voor studenten is enorm,” ziet projectleider Helmus. “Als je met de technologie van de toekomst werkt ben je per definitie een goede en gewilde student.”

CEO van Sonarski André Kapitein

Cutting edge technologie

Ali is dan ook razendenthousiast over de minor die hij heeft gevolgd. “Deze minor heeft het helemaal gemaakt voor mij. Het heeft het voor mij wel duidelijk gemaakt dat ik verder wil gaan in Data Science en daar mijn werk van wil gaan maken.”

Ook Kapitein ziet alleen maar voordelen. “Wij hebben apparatuur en we hebben genoeg klanten, maar het is ook belangrijk dat er mensen zijn die met onze apparatuur aan de slag kunnen. Dat is het fijne van de samenwerking met de hogeschool. Het komt heel vaak voor dat afstudeerders aan het werk gaan bij een van onze partners.”

Boerzo Ali is ondertussen druk bezig met afstuderen en heeft net zijn stage afgerond bij het bedrijf van Kapitein. “Ik ben heel blij dat ik in de minor echt met cutting edge technologie heb kunnen werken. Het lijkt me heel erg tof om daar mee verder te gaan.”

Gepubliceerd door  Afdeling Communicatie 20 februari 2023