Nieuwslijst Geleyn Meijer

7 Resultaten

Op 9 november 2021 woonde ik in Den Haag een evenement bij van de Vereniging Hogescholen over de veranderende arbeidsmarkt.

De coronacrisis versnelt de verandering van beroepen. Politici gingen hierover in debat en ik bracht de stelling in dat iedere werkende Nederlander een leerrecht verdient. Het recht om elk jaar een week lang onderwijs te genieten, niet als een moetje maar als een cadeautje.

Er is een doorbraak nodig op het gebied van een leven lang ontwikkelen. Werkgevers, zowel publiek als privaat, moeten beseffen dat de medewerker centraal staat. Binnen de Hogeschool van Amsterdam (HvA) zie ik iedere medewerker als een student. De rol waarin je begint als docent, onderzoeker of stafmedewerker is niet voor de rest van je werkzame leven.

De HvA wil een excellente werkgever zijn die haar werknemers in staat stelt zich te ontwikkelen voor een volgende stap binnen de hogeschool of daarbuiten. Een volgende rol kan in het verlengde liggen van wat je hebt gedaan, maar het kan ook het ontwikkelen van andere talenten betekenen. Ook als kennisinstelling zijn wij hierbij gebaat, zo geven we vorm aan duurzame inzetbaarheid en het zijn van een inclusieve werkgever. We leiden mensen op voor een mooie loopbaan en we leiden mensen op om in onze eigen instelling in te zetten.

Een Leven Lang Ontwikkelen kent vele gezichten. Zo kun je je ontwikkelen in je vak als docent, of juist als vakexpert, of praktijkgerichte onderzoeker. Ontwikkelen kan in kleine stapjes, of juist snel en met grote stappen. Maar het is een risico voor zowel jezelf als de organisatie als je denkt: ‘Het is wel goed zo, ik blijf zitten.’ Ik denk dat alles erop gericht moet zijn om met elkaar in gesprek te blijven over ontwikkeling en ik draag daar graag aan bij.

Lees mijn longread over Leven Lang Ontwikkelen.

Kijk het event De arbeidsmarkt na Corona terug.