Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Studieprogramma

Communicatie en media staan niet los van elkaar. Daarom bieden wij je een programma met veel keuzemogelijkheden. Je wordt een mediaprofessional die alles weet over communicatie of een communicatieprofessional die alles weet van media.

Communicatie deeltijd maakt gebruik van een uniek onderwijsprogramma: Stones. In het eerste jaar krijg je vier vaste stones op het gebied van creative business en/of communicatie. In het tweede en derde jaar kun je CO- en CB-stones kiezen en in het derde jaar ook nog een minor, waardoor je zelf richting geeft aan je studie. Ook zijn er keuzemogelijkheden bij het afstuderen.

Flexibel in vorm

Naast keuzevrijheid in inhoud, bieden we je ook keuzes in de vorm. Onze werkvormen zijn blended: een mix van digitale voorbereiding en praktijkopdrachten en colleges die je de Amstelcampus volgt. 

Het communicatie/mediavak is constant in verandering. Om aan te sluiten op deze veranderingen is onderwijsvernieuwing daar een belangrijk onderdeel van. Houd er rekening mee dat het curriculum anders kan worden gedurende de studie.

Jaar 1: PROPEDEUSE

Je volgt in het eerste jaar vier stones van elk 15 ects (studiepunten). Iedere stone draagt bij aan jouw ontwikkeling naar de eindkwalificaties: het niveau op het gebied van kennis, vaardigheden, reflectie en onderzoek dat je hebt behaald na afronden van de opleiding Communicatie deeltijd.

In het propedeusejaar volg je vier verplichte stones. Je gaat aan de slag met vier centrale thema’s. In dit jaar volg je hetzelfde onderwijs als een Creative Business-student.

  • Tijdens de eerste stone schrijf je een groot achtergrondverhaal over je eigen identiteit (en doet hier uiteraard onderzoek naar!) en je fotografeert passende beelden. Deze stone heeft een journalistiek karakter. Je doet aan research, en produceert tekst en beeld.
  • In de volgende stone leer je hoe je een merk van een opdrachtgever moet neerzetten met behulp van marketingcommunicatie. Je geeft een advies na grondig marktonderzoek.
  • In de derde stone ontwikkel je een prototype van een ‘device’ waarmee je de link tussen mens en technologie onderzoekt; in deze stone leg je de nadruk op innovatie en technologie.
  • In de vierde stone van jaar 1 maak je een zogenaamde explainer video die gaat over de rol van media en communicatie in een maatschappelijke context. In deze stone leg je inhoudelijk de nadruk op de wisselwerking tussen media en maatschappij en kies je video als vertelvorm.

In iedere stone staat een beroepsvraagstuk centraal. Door te werken naar de oplossing van dat vraagstuk verwerf je kennis over de werking van media en communicatie.  Daarbij werk je met echte opdrachtgevers of voer je opdrachten uit op je eigen werkplek. De centrale thema’s in de propedeuse zijn: de rol van media in het vertellen van verhalen, het neerzetten van een merk, de rol van media en communicatie in maatschappelijke vraagstukken en de toekomst van media en communicatie.

In het eerste studiejaar moet je bij de HvA 60 studiepunten halen. Haal je in jaar 1 minder dan 45 studiepunten, dan geeft de HvA je een afwijzend Bindend Studieadvies (BSA). Dit betekent dat je niet verder kunt gaan met de opleiding. Lees hierover meer op de pagina Studielast.

Bekijk studieprogramma jaar 2,3 en 4
Vraag hier de beknopte opleidingsflyer aan (PDF)
(opent in nieuw venster)