Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Onderwijs- en Innovatieplein

Toetsvorm kiezen

De leeruitkomsten vormen het uitgangspunt voor de toetsvorm van de onderwijseenheid. Leeruitkomsten bevatten een inhoudscomponent en een niveau-aanduiding van denken en handelen. De inhoud en het niveau van de leeruitkomsten bepalen de keuze voor de toetsvorm. Bij de HvA werken we met 5 toetsvormen. In dit hoofdstuk vind je voor elk van de 5 toetsvormen de beschrijving en de toepassing.

Het gaat erom dat leeruitkomsten, de leer- en onderwijsactiviteiten en de toetsactiviteiten op constructieve wijze verbonden zijn. Door constructive alignment toe te passen, bepaal je welke toets bij welk leerdoel past. Bij curriculum ontwikkeling wordt uitgebreider ingegaan op constructive alignment(opent in nieuw venster). Bij het kiezen van de toetsvorm kijken we met name of de toetsvorm doelbewust aansluit op de leer- en onderwijsactiviteiten. 

Studenten betrekken

Studenten leren veel wanneer ze actief betrokken worden bij hun eigen leerproces. Daarom is het zinvol om studenten te betrekken bij het onderwijs en de toetsing. Bij de uitwerking van de 5 toetsvormen, vind je per toetsvorm antwoord op de vraag hoe je studenten kunt betrekken als partners bij toetsen. Lees dit artikel voor meer informatie en voorbeelden.

5 toetsvormen

Binnen de HvA onderscheiden we 5 toetsvormen. Klik op onderstaande toetsvormen voor een beschrijving, eventuele specifieke vormen, hoe je deze toets ontwerpt, de uitvoering, de beoordeling en de evaluatie. Met speciale aandacht voor de rol van de student en de leerfunctie van de toets. 

Portfolio-assessment
Gedragsassessment
Beroepsproduct
Opdracht
Kennistoets

De informatie in dit hoofdstuk is afkomstig van de Score-site (MijnHvA)

Terug naar: Toetsing