Onderwijs- en Innovatieplein
Gedragsassessment
Een gedragsassessment is een toets waarbij studenten beroepshandelingen demonstreren in een authentieke of gesimuleerde beroepssituatie en/of -context. Assessoren observeren hun gedrag.
Een gedragsassessment is een toetsvorm waarbij een student wordt uitgenodigd om beroepshandelingen of -taken uit te voeren met als doel te bepalen in welke mate deze over bepaalde vaardigheden of competenties beschikt. Assessoren zijn aanwezig om het gedrag direct te observeren. Een gedragsassessment kan plaatsvinden in een authentieke situatie, bijvoorbeeld het geven van een les of behandeling tijdens de stage, of in een gesimuleerde, afgebakende situatie. Andere benamingen voor gedragsassessment zijn performance assessment of simulatie. Om de achterliggende kennis en de gemaakte keuzes bij het handelen te bevragen en om vast te stellen of het gedrag een toevalstreffer was, wordt het gedragsassessment gecombineerd met een criteriumgericht interview(opent in nieuw venster) (cgi). In het criteriumgericht interview verantwoordt de student gemaakte keuzes in relatie tot het geobserveerde gedrag aan de assessoren. In het cgi wordt de student ook bevraagd over zijn gedrag in vergelijkbare andere situaties (transfer) om hiermee de reikwijdte van het getoonde gedrag te verkennen.
Gedragsassessment versus portfolio-assessment
Zowel bij een portfolio-assessment als bij een gedragsassessment gaat het om het toetsen van competent gedrag. Bij een portfolio-assessment gebeurt dat – indirect- met een gesprek aan de hand van bewijs dat een student in zijn portfolio heeft verzameld. Bij een gedragsassessment wordt het gedrag van de student geobserveerd en vervolgens bevraagd in een cgi.
Wanneer gebruik je deze toetsvorm?
Een gedragsassessment gebruik je om handelingsbekwaamheid/competenties van studenten te toetsen. Deze toetsvorm is geschikt:
- Voor het toetsen van integratieve beroepshandelingen en competenties, zoals het verzorgen van een les, waarbij het gaat om het totale functioneren van de student: Hoe gaat de student om met de leerlingen (pedagogisch)? Hoe biedt de student de leerstof aan (didactisch)? Hoe past de student didactische/pedagogische theorieën toe? Hoe heeft de student de les voorbereid? Kan de student de gemaakte keuzes onderbouwen?
- Om de bekwaamheid/competenties van individuele of kleine groepjes studenten te toetsen.
- Voor het toetsen van geïsoleerde beroepshandelingen, bijvoorbeeld het geven van een injectie.
Hoe ontwerp je een gedragsassessment?
Open onderstaande PDF voor een complete instructie over wat er komt kijken bij het ontwerpen van een gedragsassessment.