Loop mee of kom proefstuderen!

26 jan 2023 12:35 | Studentenzaken

Teveel studenten stoppen vroegtijdig met hun studie, vaak doordat ze vooraf geen goed beeld hadden van de studie. Bij de HvA kan een aankomend student ook meelopen en/of proefstuderen. Daardoor krijgen ze een reëler beeld van de opleiding en de mogelijkheid om hun verwachtingen te checken.

Het kiezen van een studie kan lastig zijn. Er is zoveel keuze. Goede oriëntatie is daarom het halve werk. En dat begint bij jezelf. Wie ben jij, waar word je enthousiast van en waar ben je goed in? Verschillende studiekeuzeactiviteiten kunnen de studiekiezer verder helpen die keuze. Denk aan studiekeuzetrajecten, het bezoeken van open dagen en gesprekken met een keuzecoach.

Zelf actief ervaren

“Door te gaan proefstuderen ervaar je zelf actief hoe je het vindt om aan de slag te gaan met de stof van de studie waarin je geïnteresseerd bent”, vertelt keuzecoach Meinou van Beek. “Dat geeft je inzicht in of die studie ook daadwerkelijk bij je past. Vervolgens kun je bepalen welke stappen je verder nog wil zetten in het onderzoeken van deze studie en of je je eventueel ook nog in andere studies wil verdiepen.”

Twijfel

Soms geven studiekiezers aan dat zij na proefstuderen afzien van de betreffende studie en een ander pad inslaan. Bij andere studenten kan proefstuderen twijfel wegnemen en kan het ervoor zorgen dat zij er juist wel voor gaan. Zo vertelde een student: “Ik twijfelde over de opleiding vanwege het niveau. Ik kon met mijn mbo natuurlijk gewoon doorstromen naar het hbo. Maar ik twijfelde of ik de manier van onderwijs wel aankon? Ik dacht namelijk dat er heel veel les in megalokalen zou zijn en maar weinig ruimte voor 1-op-1 begeleiding. Maar dat bleek niet het geval. Er was juist heel veel ruimte voor begeleiding en voor samenwerken. Daarom heb ik toch besloten de opleiding te gaan doen.”