Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie
Producten
53 Resultaten
-
Werken in wijkteams jeugd
5 november 2021 | AKMILeonieke Boendermaker, lector Jeugdzorg aan de Hogeschool van Amsterdam, schreef samen met onderzoekers van Hogeschool InHolland en het Verwey-Jonker Instituut het nieuwe lesboek Werken in wijkteams jeugd. De uitgave ...
-
Competenties voor werken in de JeugdzorgPlus
1 november 2021 | AKMIIn dit rapport komen de uitkomsten aan de orde van een literatuuronderzoek naar de benodigde competenties voor werken in de JeugdzorgPlus.
-
Tool Opvoeden in de Buurt 2.0
30 augustus 2021 | AKMIVoor kinderen is het belangrijk dat zij veilig en gezond kunnen opgroeien in hun buurt. Maar de meeste mensen (zoals ouders, vrijwilligers, buurtwerkers of professionals op (voor)scholen) weten niet (altijd) zo goed ...
-
Nabijheid in tijden van afstand- factsheet
30 augustus 2021 | AKMIHet wordt steeds duidelijker dat jongeren hard geraakt zijn door de COVID-19 crisis. Het gebrek aan fysiek contact en mogelijkheden tot activiteiten heeft grote gevolgen voor ze gehad op sociaal, economisch en ...
-
Handleiding opvoeden in de buurt 2.0
1 augustus 2021 | AKMIVoor kinderen is het belangrijk dat zij veilig en gezond kunnen opgroeien in hun buurt. Maar de meeste mensen (zoals ouders, vrijwilligers, buurtwerkers of professionals op (voor)scholen) weten niet (altijd) zo ...
-
Nabijheid in tijden van afstand
1 juni 2021 | AKMIJuist in deze uitdagende tijd is het extra belangrijk dat jongeren voldoende contact hebben met ondersteunende volwassenen, die kunnen signaleren wanneer het minder goed met ze gaat en hen op het juiste moment hulp ...
-
Technologie en leren op de werkvloer
1 maart 2021 | AKMIHier doen we verslag van een beperkte en verkennende gespreksronde onder ontwikkelaars en onderzoekers op het terrein van VR, chatbots en serious gaming. De gesprekken waren gericht op 1) zicht krijgen op de ...
-
Evaluatieformulier voor jongeren. Hoe praat jóuw begeleider over seksualiteit?
1 september 2020 | AKMIVoor woongroepen, klassen, dagbesteding
-
Evaluatieformulier voor jongeren. Hoe praat jóuw begeleider over seksualiteit?
1 september 2020 | AKMIVoor individuele begeleiding of mentorgesprek
-
In de praktijk loopt het vaak anders: Tool om risico’s in de projectuitvoering te inventariseren bij evaluatieonderzoek naar de (invoering van) vernieuwingen - Tips voor projectleiders van onderzoek
1 juli 2020 | AKMITips voor projectleiders van onderzoek
-
In de praktijk loopt het vaak anders: Tool om risico’s in de projectuitvoering te inventariseren bij evaluatieonderzoek naar de (invoering van) vernieuwingen
1 mei 2020 | AKMITips voor de beoordelaars van onderzoek. Evaluatieonderzoek naar de invoering van een vernieuwing loopt vaak anders dan gepland. Een veelgebruikt kader voor onderzoek naar en implementatie van vernieuwingen kan ...
-
Ondersteuning voor kwetsbare jongeren in Amsterdam
1 maart 2020 | AKMIOp deze website zijn de producten te vinden van een project gericht op ondersteuning van maatschappelijke participatie van kwetsbare jongeren. Het project bestond uit twee stappen: een onderzoek en op basis daarvan ...
-
Praten over de veiligheid van jeugdigen, input van clienten voor het trainen van professionals
1 november 2019 | AKMIDe Jeugdbeschermingsakademie – de trainingsafdeling van Jeugdbescherming Regio Amsterdam - verzorgt training van professionals binnen en buiten Jeugdbescherming over het signaleren van en handelen bij ...
-
Evaluatie Trainingsaanbod Onveiligheid Opheffen Jeugdbescherming Amsterdam
1 november 2019 | AKMIKindermishandeling en huiselijk geweld zijn van grote invloed op de veiligheid en ontwikkeling van kinderen. Het valt voor professionals die met jeugdigen en gezinnen werken niet mee om goed in te schatten of en in ...
-
Reflectie-instrument onveiligheid opheffen
1 oktober 2019 | AKMIHet herkennen van en handelen in onveilige situaties waarin kinderen en jongeren opgroeien is niet makkelijk en het vergt aandacht om dit goed te kunnen doen. Dit reflectie-instrument is bedoeld als hulpmiddel ...
-
Bevordering maatschappelijke participatie van jongeren (16-23 jaar)
28 maart 2019 | AKMIHet participatie project richt zich op het ontwikkelen van interventies ter bevordering van de actieve maatschappelijke participatie van jongeren met psychische en/of gedragsproblematiek in Amsterdam. Onderzoekers ...
-
Hoe werken jeugdhulpverleners samen?
26 februari 2019 | AKMIDe kwaliteit van de pedagogische omgeving rond een kind hangt af van de samenwerking tussen de professionals in jeugdwerk, vrijwilligers en de ouders.
-
Reflectie instrument
1 september 2018 | AKMISafeguarding - Ondersteunen van de gezonde seksuele ontwikkeling van jeugdigen in jeugdhulp en jeugdbescherming
-
Seksualiteit bespreken in de klas, hoe doe je dat?
1 augustus 2018 | AKMIDocenten kunnen een belangrijke rol spelen bij de gezonde relationele en seksuele ontwikkeling van leerlingen. Aandacht voor dit onderwerp in de klas kan in specifieke themalessen, maar nog belangrijker is om ...
-
Hoe Creëer Je Beter Contact Tussen Jongerenwerkers En Ouders?
4 juli 2018 | AKMIIn opdracht van welzijnsorganisatie Dynamo is er onderzoek gedaan naar de “Pilot oudercontact”. Het doel van de pilot is meer contact creëren tussen de jongerenwerkers en de ouders. Dit kan ten goede ...
-
Video-feedback bij Altra: 'dit is leerzaam voor de hele organisatie!'
1 februari 2018 | AKMIVan december 2015 tot december 2017 deden enkele Altra collega’s van School2Care, samen met collega’s van Spirit en Jeugdbescherming regio Amsterdam, mee aan het project ‘effectieve reflectie’ ...
-
Video-feedback bij Jeugdbescherming: 'dit is leerzaam voor de hele organisatie!'
1 februari 2018 | AKMIVan december 2015 tot december 2017 deden enkele Jeugdbescherming collega’s (team Noord-A) mee aan het project ‘effectieve reflectie’ van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). In het project is een ...
-
Video-feedback bij Spirit: 'dit is leerzaam voor de hele organisatie!'
1 februari 2018 | AKMIVan december 2015 tot december 2017 deden enkele Spirit collega’s mee aan het project ‘effectieve reflectie’ van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). In het project is een speciale vorm van supervisie ...
-
De Jeugdverpleegkundige als centrale zorgverlener
1 januari 2018 | AKMIIn Amsterdam heeft één op de vijf kinderen last van overgewicht en hiervan hebben ruim 2.000 kinderen (ernstige) morbide obesitas. Het gaat in totaal om 24.500 kinderen met overgewicht en obesitas in de ...
-
Pilot oudercontact
1 januari 2018 | AKMIIn opdracht van welzijnsorganisatie Dynamo is er onderzoek gedaan naar de “Pilot oudercontact”.
-
Betekenisvolle metingen
1 januari 2018 | AKMIIn steeds meer organisaties voor jeugdhulp en jeugdbescherming worden geregeld ‘metingen’ verricht. Jeugdigen, gezinnen en leden van hun netwerk (zoals leerkrachten) vullen bijvoorbeeld vragenlijsten in ...
-
Invoeren van vernieuwingen in jeugdhulp en jeugdbescherming
1 januari 2018 | AKMIDit document omschrijft stapsgewijs hoe een implementatieproces binnen een jeugdzorgorganisatie succesvol kan worden doorlopen. De basis van dit document vormt een onderzoek van het Lectoraat Kwaliteit en ...
-
Safeguarding Young People in Care
1 januari 2018 | AKMISupporting a healthy sexual development of children and young people growing up in residential and foster care.
-
Vraagverheldering bij Ouder- en Kindteams Amsterdam
7 november 2017 | AKMIDit rapport van de Kenniswerkplaats Transformatie Jeugd (KeTJA) expliciteert en onderbouwt de manier van werken door de Ouder- en Kindteams en ondersteunt de ontwikkeling van de werkwijze. Deze rapportage is ...
-
Ouders ondersteunen bij de opvoeding
7 november 2017 | AKMIDit rapport van de Kenniswerkplaats Transformatie Jeugd (KeTJA) expliciteert en onderbouwt de manier van werken door de Ouder- en Kindteams en ondersteunt de ontwikkeling van de werkwijze. Deze rapportage is gericht ...
-
Leidraad: Het ontwikkelen van een reflectie instrument
1 juni 2017 | AKMIDeze leidraad geeft handvatten voor het ontwikkelen van een reflectie instrument voor interventies en generalistische aanpakken in de zorg voor jeugd. Met behulp van deze leidraad kan een team zelf aan de slag met ...
-
Leidraad: Selecteren, opleiden en ondersteunen van supervisoren
1 juni 2017 | AKMIDeze leidraad biedt handvatten om een afgewogen keuze te maken in de selectie, opleiding en ondersteuning van supervisoren in de zorg voor jeugd. We weten dat goede kwaliteit van de hulpverlening in directe relatie ...
-
Leidraad: Supervisie met video-opnames en rollenspellen
1 juni 2017 | AKMIDeze leidraad biedt handvatten om in een team te reflecteren op de uitvoering van het werk en te leren van elkaar aan de hand van video-opnames en rollenspellen. We weten dat goede kwaliteit van de hulpverlening in ...
-
Uitvoering Centrale Elementen GGW
26 oktober 2016 | AKMIDit rapport is een tweede rapport over de uitvoering van GGW bij Jeugdbescherming. In het eerste rapport is de uitvoering van GGW bij de eerste twee cohorten van teams in kaart gebracht. Ontwikkelpunten uit het ...
-
Ondersteuningsaanbod bij scheidingen in Haarlemmermeer, Zuid-Kennemerland en IJmond
11 oktober 2016 | AKMIHet lectoraat Kwaliteit en Effectiviteit in de Zorg voor Jeugd onderzoek heeft in het afgelopen jaar onderzoek gedaan naar het ondersteuningsaanbod bij scheidingen voor gezinnen in de jeugdhulpregio’s ...
-
Instrument Reflectie op coachgesprekken School2Care
1 oktober 2016 | AKMIDit instrument is ontwikkeld door en voor School2Care en bedoeld om te reflecteren op de kwaliteit van coachgesprekken. Hoe kan je een kwalitatief goed gesprek voeren en daadwerkelijk iets bereiken, ongeacht de setting?
-
Werken met richtlijnen in jeugdhulp en jeugdbescherming
7 september 2016 | AKMIIn dit rapport doen de onderzoekers verslag van de evaluatie van de proefinvoering van de conceptrichtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming. In de periode 2012-2015 zijn veertien richtlijnen ontwikkeld en gedurende ...
-
Bridging the implementation gap
1 september 2016 | AKMIPauline Goense heeft de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar de vraag of de toepassing van kennis over ‘wat werkt’ leidt tot effectievere behandeling van jeugdigen en wat voor ondersteuning professionals ...
-
Instrument Jeugdbescherming Regio Amsterdam programmagetrouw werken
1 juli 2016 | AKMIDe Brief Implementation Checklist bestaat uit 13 factoren die bijdragen aan een kwalitatief goede uitvoering van GGW. Vink aan wat van toepassing is. Met de BIC wordt inzichtelijk gemaakt wat daadwerkelijk is gedaan ...
-
Tools voor oplossingsgerichte hulpverlening
25 februari 2016 | AKMIOm de oplossingsgerichte professional op weg te helpen, zijn in deze publicatie verschillende tools op het gebied van oplossingsgericht werken verzameld. Het gebruik van deze tools kan de toepassing van ...
-
How to...blijvend oplossingsgericht werken
25 februari 2016 | AKMISteeds meer organisaties voor jeugdhulp trainen hun medewerkers in oplossingsgericht werken. Maar het is niet eenvoudig om in de praktijk daadwerkelijk een oplossingsgerichte aanpak te hanteren.
-
Leren op de Werkvloer
3 juni 2015 | AKMIDit boek geeft antwoord op de vraag hoe de toepassing van nieuwe kennis en vaardigheden door professionals in de jeugdhulp het beste gestimuleerd, georganiseerd en inhoudelijk vormgegeven kan worden. Dit boek is ...
-
Toolkit Videofeedback in de Zorg voor Jeugd
3 juni 2015 | AKMIDeze toolkit biedt handvatten om in je team feedback te geven op de uitvoering van het werk en te leren van elkaar aan de hand van video-opnames. Met deze toolkit kun je in je team direct aan de slag met het ...
-
Instructiefilm opnemen videomateriaal
3 juni 2015 | AKMIInstructiefilm over het opnemen van videomateriaal voor professionals in de zorg. Product van het project Wie Helpt de Hulpverlener dat bijdraagt aan belangrijke nieuwe kennis en inzichten op over de meest wenselijke ...
-
Invoeren van Generiek Gezinsgericht Werken
29 april 2015 | AKMIDit rapport is het derde rapport van Jeugdbescherming Regio Amsterdam (voorheen: Bureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam) over het Generiek Gezinsgericht Werken (GGW). Het eerste rapport bevat een beschrijving en ...
-
Uitvoering Centrale Elementen van Generiek Gezinsgericht Werken
29 april 2015 | AKMIDit rapport behandelt de uitvoering van Generiek Gezinsgericht Werken (GGW) bij Bureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam (BJAA) in de periode vanaf eind 2011 tot en met juni 2013. Dit onderzoek is opgezet en ...
-
Wat is Generiek Gezinsgericht Werken?
29 april 2015 | AKMIDit rapport behandelt het onderzoek naar de centrale elementen van Generiek Gezinsgericht Werken (GGW) bij Bureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam (BJAA). Dit onderzoek is opgezet en uitgevoerd in samenwerking met ...
-
Delivery of an intervention: A framework for the measurement of Treatment integrity.
16 december 2014Contribution of Pauline Goense to the 2nd Biennial Australian Implementation Conference on how policies, programs and practices can best be implemented so as to most effectively make a real, positive and enduring ...
-
Wie helpt de hulpverlener?
28 mei 2014 | AKMIUit onderzoek is bekend dat gerichte ondersteuning van professionals bij de uitvoering van interventies een goede manier is om kwalitatief goede uitvoering op lange termijn te waarborgen. In dit project wordt daarom ...
-
Uitvoering centrale elementen generiek gezinsgericht werken
1 oktober 2013 | AKMIBureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam (BJAA) is eind 2011 gestart met werken volgens de principes van Generiek Gezinsgericht Werken (GGW). BJAA wil tijdens de invoering van GGW de mate van implementatie van deze ...
-
Basismethodieken en interventies in de Amsterdamse jeugdzorg
1 juli 2013 | AKMIIn dit rapport wordt verslag gedaan van een verkennend onderzoek naar de wijze waarop de invoering en borging van drie basismethodieken en drie evidence based interventies in de Amsterdamse jeugdzorg is aangepakt. ...
-
De implementatie van MDFT bij Spirit in Amsterdam
1 juni 2012 | AKMISpirit heeft begin 2010 een nieuwe interventie aan het zorgaanbod toegevoegd: multidimensional family therapy (MDFT). MDFT is een intensieve gezinsinterventie voor jongeren met verslavingsproblemen en andere ...
-
Implementeren is reflecteren
18 mei 2011 | AKMILectorale Rede, in verkorte vorm uitgesproken op woensdag 18 mei 2011 door dr. L. Boendermaker, lector Implementatie in de jeugdzorg aan de Hogeschool van Amsterdam.