Een hogesnelheidstrein door de lucht

Lector Geert Boosten over de toekomst van duurzame luchtvaart

23 mei 2022 13:37

Op woensdag 25 mei wordt er in de Tweede Kamer gesproken over de verduurzaming van de luchtvaart. Lector Aviation Management Geert Boosten van de Hogeschool van Amsterdam ziet elektrisch vliegen binnen tien á vijftien jaar een rol spelen in de commerciële luchtvaart. “Het gaat niet de (lange afstands)vluchten op Schiphol vervangen, maar het kan wel een aanvulling zijn op bestaande mobiliteit, zoals hogesnelheidslijnen.”

Op dit moment wordt er in Nederland door veel bedrijven en kennisinstellingen geëxperimenteerd met nieuwe energiebronnen voor de luchtvaart. Ook studenten van de HvA leveren daar een bijdrage aan. Dat kan gaan om elektrisch vliegen, maar ook om duurzamere brandstoffen of zelfs waterstof. Een belangrijke kraamkamer voor nieuwe toepassingen is de zogeheten ‘general aviation’.

Kleinere afstanden

“Dat gaat om business jets, privévliegtuigen, sportvliegtuigen, luchtfotografie, medische helikopters, onbemande vliegtuigen, kortom alles wat niet onder de commerciële luchtvaart valt,” legt Boosten uit. Boosten zit in het bestuur van Duurzaam Vliegen, een stichting die zich richt op de verduurzaming van deze vorm van luchtvaart.

“Veel van de toepassingen voor de commerciële luchtvaart, zijn begonnen in de general aviation.” Dat geldt ook voor elektrisch vliegen. Op dit moment zijn er in Nederland een handvol vliegtuigen die elektrisch vliegen. Dat gaat om tweezitters waarin bijvoorbeeld vliegles wordt gegeven. “Als je kijkt naar de nabije toekomst dan is het waarschijnlijk in afzienbare tijd mogelijk om vliegtuigen voor tien, maximaal twintig, passagiers te maken met een bereik van ongeveer 700 á 1000 kilometer.”

Geert Boosten

Dat is voor Schiphol waarschijnlijk geen interessant alternatief voor lange vluchten, maar Boosten ziet wel kansen. “We zijn er bijvoorbeeld mee bezig op Teuge, het vliegveld bij Apeldoorn. Dat is momenteel de luchthaven met de meeste elektrische vliegbewegingen ter wereld. Juist voor die kleinere plekken die ook niet goed aangesloten zijn op het netwerk van hogesnelheidslijnen, kan deze vorm van transport over een aantal jaar zeker relevant worden. We noemen dat regional air mobility. Waarom kunnen we niet een laagdrempelig vervoermiddel van Breda naar plaatsen in Frankrijk organiseren? Het is dan een soort hogesnelheidslijn door de lucht.”

Kritische blik op vlieggedrag

Een aanvulling op bestaande mobiliteitsvraagstukken dus, maar elektrisch vliegen is – zo ziet Boosten – niet haalbaar voor langeafstandsvliegen. “Zoals het nu door het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) wordt gezien is elektrisch vliegen vooral haalbaar voor kleinere vluchten op korte afstanden, wordt er voor grotere vliegtuigen op middellange afstanden gekeken naar waterstof en is voor intercontinentaal vliegen de verduurzaming van de huidige brandstoffen de meest logische optie.”

En daarmee wordt gelijk een belangrijk pijnpunt aangestipt als het gaat om duurzaam vliegen, ziet Boosten. “We besparen natuurlijk heel veel brandstof en emissies door nieuwe vliegtuigen en brandstof, maar er willen komende jaren vooral in andere delen van de wereld nog zoveel meer mensen gaan vliegen dat je alsnog met toenemende vervuiling te maken hebt. We zullen dus naast technologie ook moeten gaan kijken naar ons vlieggedrag.”