Game-Based Learning

Inzet van gamification als interventie om leren en ontwikkelen te verbeteren

Evenement

Vraag een student of deze liever een spelletje komt spelen of mee wil doen aan een werkcollege. De keuze lijkt voor de hand te liggen, maar wist je dat beide meer gemeen hebben dan je zou denken? Zowel spelletjes als werkcolleges omvatten sociale interactie, ontdekking en doelgerichtheid. En laten we niet vergeten dat het oké is om fouten te maken en ervan te leren. Geen wonder dus dat steeds meer docenten zoeken naar manieren om deze twee werelden te combineren en het leerproces te 'gamificeren'. Maar wat zijn de voordelen hiervan? Hoe beïnvloedt het de motivatie, betrokkenheid en het studiesucces van studenten? En welke rol speelt de docent hierin?

Schuif aan bij de twee-maandelijkse live lunchbijeenkomst van het Kenniscentrum FDMCI en CoE Creative Innovation, bestemd voor onderzoekers, docenten en studenten. Diverse sprekers praten je bij over actueel onderzoek, nieuwe inzichten en hun lessons learned.

Deze keer staat de Food for Thought in het teken van de inzet van gamification in het onderwijs en onderzoek. De sessie vindt plaats in de Broedplaats, op de begane grond van het Benno Premselahuis (BPH 00B01). De voertaal is Engels.

Gamification - Speel jij met mij?

Kan spelen de ingang zijn voor verbinding, veiligheid, vertrouwen en vrijheid in onderwijs?

Ellis Bartholomeus onderzoekt motivatie versus niet gemotiveerd zijn in het onderwijs. Ze bekijkt hierbij op welke manieren spel-elementen en gamification ingezet kunnen worden om docenten en studenten grip te leren krijgen op hun eigen rol in het onderwijs, maar ook het pad der exploratie, risico nemen en vooruitgang ervaren.

Van spel naar praktijk: Megagames integreren in het hoger onderwijs

Megagames zijn live, grootschalige interactieve games waarin spelers zich onderdompelen in complexe probleemoplossende scenario's. Het megagameformaat creëert een context waarin deelnemers samenkomen om alternatieve oplossingen te verkennen en verschillende perspectieven zichtbaar te maken.

Tijdens deze Food for Thought sessie introduceren Sonai Palha en Karel Millenaar het MEGA-project, dat het gebruik van megagames in het hoger onderwijs onderzoekt om het doceren en leren over mondiale vraagstukken te verbeteren.

Aan de hand van voorbeelden van bestaande megagames bespreken zij de belangrijkste kenmerken van megagames en nodigen ze deelnemers uit om na te denken over hoe ze deze ideeën kunnen integreren in onderwijscontexten en -praktijken.

Daarnaast delen Sonia en Karel details over de eerste megagame-sessie, die wordt gehouden op woensdag 3 juli!

Over de sprekers

Ellis Bartholomeus, opererend onder de naam 'ellis in wonderland', is gedurende haar hele carrière geïntrigeerd geweest door de waarde van spelen. Na jarenlang interactieve en speelse producten te hebben ontwikkeld, onderzocht ze spelen en spellen als Play Alchemist.

Ellis schreef 'Speel het spel’ dat ondertussen in vier talen is vertaald. Ze geeft les (eerder ook bij de opleiding CMD van de HvA), lezingen en faciliteert workshops over de waarde en kracht van spel en hoe je een verandering kunt bewerkstelligen terwijl je intrinsieke motivatie ontwerpt en stimuleert.

Sonia Abrantes Garcez Palha is hoofddocent 'Wiskunde Pedagogiek en Leren met Technologie' aan de Faculteit Onderwijs en Onderzoek (FOO) van de HvA. Zij is daarnaast onderzoeker in de 'Sciences and Mathematics' -bij het lectoraat Didactiek van de Betavakken, dat valt onder het Kenniscentrum FOO- en verbonden aan het Smart Education Lab. Sonia's onderzoeksinteresses zijn samenwerkend leren, spelgebaseerd leren en pedagogie en digitale technologieën.

Karel Millenaar is game designer en visual designer met meer dan 9 jaar ontwerpervaring. Met zijn bedrijf FourceLabs heeft hij spellen en speelse interacties ontworpen voor grote commerciële bedrijven als Philips en Corio, maar ook voor culturele instellingen als het Universiteitsmuseum Utrecht.

Zijn ontwerpervaring varieert van speelse installaties tot bordspellen en videogames en alles daar tussenin. Bij de onderzoeksgroep Civic Interaction Design (Kenniscentrum FDMCI, HvA) gebruikt hij zijn ervaring om onderzoeksprojecten uit te breiden met ontwerpen en prototypes.

Daarnaast doceert hij designgerelateerde cursussen en begeleidt hij af en toe projectgroepen bij ICT.

Loes Wernsen treedt tijdens deze Food for Thought sessie op als moderator.

Zij is een veelzijdige onderwijsprofessional met een achtergrond in conceptontwikkeling, branding en creativiteit. Loes werkt als docent-onderzoeker en onderwijsadviseur bij de HvA en voorheen bij HKU.

Binnen het onderwijs van COCB (Communicatie & Creative Business) heeft Loes een 'educational game' ontwikkeld.

Daarnaast is zij betrokken bij diverse projecten, waaronder het Megagames project.

Bij het team Onderwijs & Onderzoek van de faculteit DMCI vervult ze de rol van onderwijskundig adviseur.

Civic Interaction Design

Wil je meer weten over de onderzoeksgroep Civic Interaction Design van het Kenniscentrum FDMCI? Neem dan een kijkje op dit portal.

Centre of Expertise Creative Innovation

Ben je nieuwsgierig wat het CoE Creative Innovation precies doet, dan vind je meer informatie op de website.

Gepubliceerd door  Kenniscentrum FDMCI 10 juni 2024

Startdatum 25 jun