Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Verhaal

Sara Babaei

Student Universitaire Pabo van Amsterdam

Portret Sara

"Het voelt haast alsof je een diepere laag van het leerkracht-zijn ontdekt."

Hoi! Ik ben Sara. Ik ben 20 jaar oud en zit in mijn 2e jaar van de Universitaire Pabo van Amsterdam. Na deze opleiding hoop ik voor de klas te staan en misschien nog een master Forensische Orthopedagogiek te doen.

Vorig jaar liep ik stage in de Rivierenbuurt op een montessorischool. Daar draaide ik mee in groep 1/2 en groep 6/7/8. Op dit moment loop ik stage in groep 3 in Amsterdam-Zuidoost. Het is ontzettend leuk dat er zoveel verschillende onderwijsconcepten en wijken zijn in Amsterdam. Zo is elke stageplek nieuw en krijg je van alles wat mee! Het is enorm waardevol om te ontdekken wat elke school te bieden heeft aan hun leerlingen. Elke visie, methode en elk team is anders.

Dat je zo’n band opbouwt met de leerlingen uit je stageklas is het leukste wat er is. De gekke weekendverhalen of dansjes die ze laten zien vervelen nooit. Daarbij sta je écht voor de klas. Hoewel dat in het begin best vermoeiend kan zijn, ervaar ik het vooral als leuk en gezellig. Je draait de hele dag mee en wordt betrokken als een collega in het team van de school. Je mentor is er natuurlijk om je te ondersteunen, maar de klas ziet jou ook als hun leerkracht.

De stage sluit enorm goed aan bij de studie. De theorie die je maandag leert kun je dinsdag meteen toepassen en uitproberen. Door mijn rol als academische leerkracht kan ik mijn pedagogische handelingen goed en theoretisch onderbouwen. Het voelt haast alsof je een diepere laag van het leerkracht-zijn ontdekt.