Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Verhaal

Eelke Meindersma

Student Universitaire Pabo van Amsterdam

Portret Eelke

Eelke deed mee met Leraar voor een Dag en koos voor de Universitaire Pabo van Amsterdam. Hoe heeft deze dag hem geholpen bij zijn studiekeuzeproces?

Eelke had al wat online voorlichtingen gevolgd. Zou een lerarenopleiding wat voor hem zijn? “In 6vwo deed ik mee met Leraar voor een Dag en ontdekte dat ik het heel leuk vind om met kinderen te werken. Ik wilde ook meer leren over de ontwikkeling van kinderen. Ze zijn open. Er zijn vaak grappige situaties en dat ik er voor ze kan zijn, voelt goed.” Na het bezoeken van open dagen heeft Eelke voor de UPvA gekozen. “De combinatie van wetenschappelijke theorie en praktijk geeft mij net wat meer uitdaging.”

Goede voorbereiding

De workshops op de hogeschool bereiden de scholieren voor op het meelopen de dag na de workshopdag. Op een formulier kunnen bezoekers die dag aangeven of ze ook actief iets voor de klas of met de kinderen willen doen. Eelke bezocht groep 3 van een basisschool in Amsterdam-West. “Het contact met die leerkracht was heel soepel. Van te voren namen we de dag door. Ik mocht rondlopen in de klas en de leerlingen helpen met hun werk. Ook mocht ik een stukje voorlezen, dat was erg leuk om te doen. Het fijne is dat je helemaal zelf kan aangeven wat je wilt doen.”

Wil je ook een keer ervaren hoe het is om leraar te zijn? Kijk dan op de website van Leraar voor een Dag(opent in nieuw venster) voor meer info.