Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Waar ga je aan de slag?

In de commerciële sector heb je verschillende mogelijkheden voor een baan binnen of buiten de sportwereld. Denk aan marketingmanager bij een sportmerk of sportbond, eventmanager bij een sportmarketingbureau of medewerker sportsponsoring bij een bank. Organisaties in de non-profitsector hebben geen winstdoelstelling en werken vanuit een heel ander oogpunt met sport. Bijvoorbeeld afdelingen bij de gemeente, goede doelen en onderwijsinstellingen. Binnen de topsport kun je bijvoorbeeld aan de slag als atletenmanager.

Wij verdelen de sportwereld in:

• Sportcommercie: focus op de klant in een commerciële omgeving
  • Sportontwikkeling: focus op de deelnemer in een inclusieve omgeving
  • Topsport: focus op de atleet in een exclusieve omgeving

Sportcommercie

Sportcommercie is ‘sport als business’ met als doel het bouwen van sterke merken en het creëren van waarde. Terwijl je tegelijkertijd winstgevend wil zijn. Je werkt bijvoorbeeld bij een sportmerk, profclub, (inter)nationale sportbond, sportmarketing- of atletenmanagementbureau. Je kunt ook als zelfstandig ondernemer aan de slag.

• Marketingmanager
  • Sponsormanager
  • Eventmanager
  • Accountmanager
  • Zaakwaarnemer

Sportontwikkeling

Bij Sportontwikkeling bedoelen we het ontwikkelen van sport en het ontwikkelen door sport. Bij het ontwikkelen van sport is het doel de kwaliteit en continuïteit ervan te behouden terwijl de sport blijft ontwikkelen. Bij het ontwikkelen door sport kijk je hoe je sport kunt inzetten als middel voor het maken van maatschappelijke impact. Je werkt bijvoorbeeld voor een sportvereniging, (inter)nationale sportbond, sportstimuleringsorganisatie of goed doel.

• Verenigingsmanager
  • Projectmanager
  • Programmacoördinator
  • Buurtsportcoach

Topsport

Bij topsport ligt de focus op de atleet. Het doel: het behalen van topsportsucces. Je neemt als sportmanager binnen de topsport bijvoorbeeld strategische beslissingen over samenwerkingsverbanden, investeringen of ontwikkelt een visie op topsportprogramma’s. Je kunt je ook focussen op meer operationele taken, zoals het faciliteren en coördineren van trainingsprogramma’s. Je werkt bijvoorbeeld voor een sportbond, talentenopleiding, (inter)nationale sportbond, profclub of nationaal olympisch comité.

• Teammanager
  • Topsportcoördinator
  • Performance manager
  • Technisch directeur

Bedrijven en organisaties

Je kunt na je afstuderen aan de slag bij bedrijven en organisaties binnen de sportcommercie, sportontwikkeling of topsport zoals:

• Nike
  • adidas
  • Puma
  • Ajax
  • Team Visma | Lease a Bike
  • Topsport Amsterdam
  • House of Sports
  • TIG Sports
  • Red Bull
  • KNVB
  • Atletiekunie
  • ING
  • Le Champion
  • PBN Outdoor
  • Sportservice
  • Johan Cruyff Foundation
  • Gemeente Amsterdam

Sommige studenten kiezen ervoor om tijdens of na hun studie hun eigen onderneming op te starten. Voorbeelden van ondernemingen van afgestudeerden van Sportkunde: Nationaal Bureau Sport Stimulering, Sportunity, blackbear, Social Checkpoint en SEG International.