Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Verhaal

Jerry en Giovanni startten hun eigen onderneming LIMEG

Afgestudeerden Sportkunde - leerroute SM&O

Jerry en Giovanni Sportkunde LIMEG

'Door het afspelen van 360 graden video’s op een VR-bril fietsen ouderen veilig vanuit hun eigen stoel door allerlei mooie plekken in Nederland.'

Oud-studenten Jerry en Giovanni werken momenteel hard aan hun eigen onderneming LIMEG. Binnen dit bedrijf ontwikkelen zij interactieve content voor Virtual Reality brillen. Deze content bestaat met name uit 360 graden fietsroutes waarbij een fietsgids vertelt over de omgeving. Hun doel: ouderen helpen om fitter en vitaler te worden. Het idee voor LIMEG ontstond in het derde jaar van Sportkunde tijdens een ondernemingskamp op Texel.

Waarom kozen jullie destijds voor Sportkunde?
Jerry: ‘Sport is simpelweg mijn passie dus het leek mij mooi om hier mijn werk van te maken. Mensen worden vaak blij van sport. Door het zelf te doen, maar ook door te kijken naar andere sporters.’ Giovanni: ’Mijn keuze voor Sportkunde was vrij duidelijk, er was namelijk maar één opleiding die mijn beide passies combineerde: sport én ondernemen. Ik heb altijd veel getennist; in 2017 ben ik geswitcht naar padel. Dat doe ik momenteel op het hoogste niveau in Nederland. Het allermooiste is om elke dag met sport bezig te zijn, dat geeft veel voldoening. Het ondernemerschap zit in de familie dus ik ben er echt mee opgegroeid.’

Hoe kwamen jullie op het idee van LIMEG?
Giovanni: ‘In het derde jaar van de opleiding gingen wij op ondernemingskamp naar Texel. Tijdens die week kregen wij de opdracht om in kleine groepjes een nieuw concept of product te bedenken. Naderhand moesten wij ons idee verder uitwerken in een ondernemingsplan. In eerste instantie wilden wij Virtual Reality inzetten voor wintersporters. Het idee was dat zij via een VR-bril al voor vertrek de verschillende pistes van hun vakantiebestemming konden ontdekken en ervaren. Wij hoopten hiermee de kans op blessures te verkleinen. Helaas bleek na onderzoek dat er onder de doelgroep geen vraag was naar ons product. Een andere groep had een concept bedacht voor ouderen. Dat gaf ons inspiratie om VR toe te passen bij deze doelgroep.’

Wat is het idee achter jullie bedrijf?
Jerry: ‘Wij wilden een product ontwikkelen waardoor ouderen zich minder eenzaam voelen en meer gaan bewegen. Door het afspelen van 360 graden video’s op een VR-bril fietsen ouderen veilig vanuit hun eigen stoel door allerlei mooie plekken in Nederland. Tijdens de fietstocht kunnen zij volledig om zich heen kijken. Dit geeft ze echt het gevoel dat zij door de natuur of de stad fietsen. Voor hun eigen stoel staat een trapsysteem waardoor zij met hun virtuele fietsbuddy kunnen meefietsen. De weerstand van het trapsysteem pas je makkelijk aan met een draaiknop. De VR-bril kan ook nog op afstand bestuurd worden door een tablet. Wij leveren zowel de VR-brillen, de trapsystemen als de tablets.’

Hoe komen jullie fietsvideo’s tot stand?
Giovanni: ‘Wij maken fietsroutes van zo’n 10 tot 15 minuten. Hiervoor hebben wij ongeveer een klein uur aan filmmateriaal nodig. Wij filmen namelijk verschillende stukken in de stad of de natuur. Daarna bewerken wij de beelden tot een video voor de VR-bril.’

Hoe ontstond de samenwerking met Tymo?
Jerry: ‘Tijdens de opleiding zijn wij LIMEG met zijn drieën gestart: Roel, Giovanni en ik. Roel pakte vooral het financiële gedeelte op. Nadat wij het als schoolproduct hadden afgerond, had Roel niet zozeer de behoefte om naast zijn studie verder te gaan met LIMEG. Giovanni en ik gingen daarom op zoek naar iemand die het financiële aspect kon oppakken. Uiteindelijk werd dat Tymo, een vriend van ons. Iemand die ook houdt van ondernemen en dus een financiële achtergrond heeft.’

Hoelang duurde de het totdat jullie de markt op konden met LIMEG?  
J
erry: ‘Het ontwikkelproces heeft veel tijd gekost, ongeveer 1,5 jaar. Wij gingen van totaal geen kennis hebben over VR naar het op de zorgmarkt brengen van een VR-product. Wij hebben veel onderzoek gedaan en vooral in de praktijk geleerd van onze ‘fouten’. Al snel kwamen wij er bijvoorbeeld achter dat wij de taken beter moesten verdelen om efficiënter te kunnen werken. Iedereen kreeg eigen taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. We pakten alle drie de werkzaamheden op die wij leuk vonden en waar wij goed in waren. Giovanni werd verantwoordelijk voor de productie, Tymo voor de financiën en ik voor het commerciële gedeelte. In 2021 schafte onze eerste klant 3 VR-sets aan. Met dat geld hebben wij het product verder ontwikkeld en dat doen wij nog steeds. Wij kijken continu hoe wij onze klanten nog beter kunnen voorzien in hun behoeften. Bovendien staan de technische ontwikkelingen rondom VR niet stil. Wij moeten bijblijven en de mogelijkheden onderzoeken.’

Bewoners gebruiken VR-bril

Waar liggen jullie uitdagingen als startende ondernemers?
Giovanni: ‘Wij hebben inmiddels 5 klanten die onze VR-sets hebben aangeschaft voor hun bewoners. Toch werkt de markt waarin wij ons bevinden erg traag. Daar hebben wij echt mee moeten leren omgaan. Wij willen meer naamsbekendheid krijgen en sneller het vertrouwen winnen van potentiële klanten. Veel organisaties zijn een beetje huiverig om VR in te zetten; je moet ze echt zien over te halen. Zodra zij ons product eenmaal gebruiken zijn zij ook echt wel tevreden. Ons doel is ambitieus: over 5 jaar heeft 50% van de ouderen in een woongroep of zorgcentrum een unieke belevenis van LIMEG ervaren.’

Jerry, jij studeerde af op LIMEG. Kun je iets vertellen over jouw afstudeeronderzoek?
Jerry: ‘Zoals Giovanni al aangaf, bevinden wij ons in een trage markt. Het kost gemiddeld 4 tot 6 maanden om te horen van een klant of zij ons product wel of niet willen aanschaffen. Voor mijn afstudeerproject deed ik onderzoek naar de werkwijze van de verschillende zorggroepen. Waar letten zij allemaal op bij het aanschaffen van een product zoals LIMEG? Met deze antwoorden kunnen wij ons salesproces verder optimaliseren.’

Wat trekt jullie zo aan in het ondernemerschap?
Jerry: ‘Voor mij is het met name dat je continu ziet dat je vooruitgang boekt. Als je onze situatie van nu vergelijkt met die van een half jaar geleden dan geeft dat weer energie om door te knallen. Daarnaast is dingen zelf regelen en onderzoeken interessant. En het is heel leerzaam om met elkaar, maar ook met anderen te sparren over ons product.’ Giovanni: ’Het mooiste aan het ondernemerschap vind ik het samen werken aan iets voor jezelf. Wij werken als vrienden samen en werken naar iets moois toe. Je maakt zoveel dingen mee en je bent er elke dag en elke week mee bezig. Mijn hele leven draait op dit moment om mijn eigen bedrijven. Voor mij is er niks beter dan dat!’

Hebben jullie nog tips voor (oud-)studenten van Sportkunde die een eigen onderneming willen starten?
Giovanni: ‘Jazeker! Focus niet te veel op het product, maar ga in gesprek met je klanten. Probeer te achterhalen waar de behoefte of het probleem zit. Zodra je dit helder hebt, ga je kijken hoe jouw product eruit komt te zien.’ Jerry: ‘Durf te vragen om hulp. Negen van de tien mensen staat ervoor open om met je mee te denken of eens samen te sparren. Ook mensen waarvan je het wellicht in eerste instantie niet verwacht, omdat zij bijvoorbeeld erg druk lijken. Ze maken graag tijd voor je vrij.’