Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Verhaal

Jayden maakte tijdens een open dag kennis met de Pabo-ALO en was meteen verkocht

Jayden - Student Pabo-ALO

Jayden - Student Pabo-ALO

'Je leert de kinderen veel beter kennen als je ze én in de klas én in de gymzaal hebt'

Jayden (19) voetbalt en geeft voetbaltraining. Na de havo wilde hij zeker weten naar de ALO. Maar toen hij op de open dag de variant Pabo-ALO leerde kennen, was hij meteen verkocht: 'Met een half jaar langer studeren heb je 2 diploma’s!' Inmiddels zit hij in het tweede jaar van de opleiding.

‘Wil ik echt meester worden?!’

Het eerste jaar ging snel voor Jayden. 'Het bevalt me ontzettend goed, ook de stages waren heel leuk en leerzaam. In het begin vroeg ik me nog af: ‘Wil ik echt meester worden?’ Nu denk ik van wel! De combinatie van groepsleerkracht én gymleraar maakt het aantrekkelijk. Je leert kinderen veel beter kennen als je ze in de klas en in de gymzaal ziet. In de klas zitten ze nog aardig in een keurslijf. In de gymzaal zijn ze vrijer en meer zichzelf.’ In de klas ziet hij zichzelf vooral in groep 5 tot en met 8. In de gymzaal werkt hij graag met alle groepen.

Projectweek ‘Bewegen op het schoolplein’

In november deed Jayden mee met de projectweek ‘Het Schoolplein’, dat werd georganiseerd in samenwerking met het onderzoekslectoraat Bewegen in en om School. Met een groepje uit het tweede jaar ging hij aan de slag met de vraag: hoe laat je kinderen écht spelen tijdens de pauze? Op maandag observeerde hij op zijn stageschool wat er allemaal (wel en niet) gebeurt op het plein. Op dinsdag kreeg hij op de ALO uitleg over het belang van bewegen.

Op woensdag interviewde hij leerkrachten en leerlingen van zijn stageschool. Op donderdag maakte hij een plan dat hij gelijk presenteerde op zijn stageschool. En op vrijdag presenteerde hij het opnieuw op de ALO. Het plan werd BeweegBingo. Na elke beweegactiviteit krijgen kinderen een stempel. Dit daagt kinderen uit om verschillende buitenspeelactiviteiten uit te proberen. Bij een volle kaart hebben ze bingo.

Randvoorwaarden voor succes

Jayden ontdekte dat plannen zoals deze alleen werken als alle leerkrachten meedoen. Zij begeleiden het spel tijdens de pauze. Ook helpt een ingericht schoolplein, met voldoende materialen zoals ballen.

‘De reacties van leerkrachten waren wisselend. Sommigen zeiden: ‘Het is ook mijn pauze.’ Dat snap ik. Maar met een rooster kun je het verdelen.’ Jayden staat zelf wel in de pauze op het schoolplein. Zo laat hij zien hoe belangrijk spelen en bewegen is.

Enthousiast?

Ben je benieuwd of de Pabo-ALO bij jou past? Kom sfeer proeven, stel al je vragen en ontdek of deze opleiding iets voor jou is. Bezoek onze open dag en ervaar het zelf.

Bekijk de data en meld je aan voor open dag Pabo-ALO