Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Student aan het woord

Rick Neugebauer

Ik ben heel praktisch ingesteld, dat past goed bij het HBO. Normaal gesproken volg je een 4-jarige opleiding bij het HBO. Ik hoorde over de 3-jarige variant van de studie Bedrijfseconomie, waarin je het HBO in 3 jaar doet. Dit was voor mij een perfecte kans. Het niveau ligt natuurlijk wel een stuk hoger en alles gaat een stuk sneller, maar het is zeker haalbaar als je zeer zelfstandig bent en van een uitdaging houdt. Voor mij is het een goede middenweg tussen HBO en WO.

Eigen bedrijf

De opleiding bedrijfseconomie is een erg brede studie en daarmee heb ik mijn groot scala aan interesses goed kunnen vervullen. Tijdens de opleiding krijg je diverse vakken aangeboden uit verschillende vakgebieden. Ik volg de minor Ondernemerschap waarin ik leer hoe ik een eigen bedrijf kan opstarten. Om hiervoor ervaring op te doen, werk ik samen met mijn minorgenoten in een winkel in Amsterdam die we zelf geopend hebben en ook runnen. In deze winkel verkopen we gave en unieke producten van HvA-studenten en –alumni. In de winkel houdt het team zich bezig met inkoop/verkoop, boekhouding, evenementen, winkelinrichting en social media. Wellicht start ik ooit mijn eigen bedrijf op. Het lijkt me erg veel voldoening geven om een bedrijf succesvol te maken. Iets waar ik echt trots op zou kunnen zijn.

Werkende leven ervaren

Naast het kiezen van een minor loop je stage, en dat is een mooi moment om te ervaren hoe het echte werkende leven is. Ik heb stage gelopen bij PON, daar heb ik me verdiept in het logistieke vak. Deze periode vond ik erg leerzaam en ook ontzettend leuk. Naast het werk organiseert PON namelijk ook leuke events en activiteiten. Ik raad aan om stage te lopen bij een bedrijf waar echt je interesse ligt. Voor een autofreak als ik was het een super ervaring om stage te lopen bij een bedrijf waar de prachtigste en meest luxueuze auto’s worden geproduceerd. De stage vloog daarom ook echt voorbij.

Bedrijven zijn vaak bereidwillig, dus doe eens gek en verstuur je cv en motivatiebrief naar een gaaf bedrijf. Er is zoveel mogelijk!

Ik weet nog niet precies wat voor functie ik wil uitoefenen. Bedrijfseconomie is een brede studie met veel mogelijkheden en ik heb veel interesses. Ik vind het fijn dat ik veel keuzes heb na het afronden van mijn studie.

Lees ook de ervaringen van studente Linde Camp