Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Verhaal

Sam geeft skateboardles én studeert aan de ALO

Student ALO

Sam ALO-student HvA

'Ik wil later sportlessen geven aan mensen in ontwikkelingslanden die het minder goed hebben'

Sport speelt een grote rol in Sams leven. Ze beoefent verschillende sporten en begon op de middelbare school al met het geven van skateboardles aan jonge meiden. Dat beviel zo goed dat ze zich na haar eindexamen aanmeldde voor de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO).

Skateboardles aan jonge meiden

‘In groep 8 schreef ik al dat ik later sportlessen wilde geven aan kinderen,’ vertelt Sam. ‘Tijdens mijn eindexamens werd ik fanatiek in skateboarden. Al snel vroeg Project Fearless mij om les te geven aan meiden van 9 tot 14 jaar.’

Project Fearless biedt jonge meiden een veilige en stimulerende omgeving om zichzelf te ontwikkelen via sport en workshops. ‘We helpen hen om stereotypes te doorbreken en zelfvertrouwen te krijgen. Heel bijzonder.’

Praktijk en theorie

‘ Op de ALO leer je hoe je voor de klas staat en lesgeeft. Maar je gaat ook aan de slag met verschillende sporten en hoe je bepaalde bewegingen bij kinderen begeleidt, bijvoorbeeld een koprol of salto. Naast de praktijkvakken word je uitgedaagd tijdens de theorievakken. Je leert bijvoorbeeld hoe kinderen zich sociaal en motorisch ontwikkelen, hoe je eigen lichaam werkt en je bespreekt situaties die je tegenkomt tijdens je stages.'

Studievertraging door blessure

Een blessure gooide tijdelijk roet in het eten. ‘Ik ben met skateboarden flink door mijn rug gegaan en moest daarom een jaar overdoen. Balen, maar ik kreeg veel steun van de opleiding.’

Nieuwe mensen leren kennen

‘Ik zat net op de ALO en kende nog weinig mensen. De opleiding organiseerde in die periode een surftrip naar Frankrijk voor alle ouderejaars. Er waren nog een paar plekken over en ik besloot met een paar van mijn klasgenoten mee te gaan. Het was echt een geweldige week: elke dag surfen, ouderejaars ontmoeten en samen dingen ondernemen. Ik heb hier super veel vrienden aan over gehouden.'

Wat maakt een goede gymdocent?

‘Een goede docent zorgt voor een veilige sfeer in de gymzaal. Iedereen moet zichzelf kunnen zijn. Wat ik heel belangrijk vind, is dat een gymdocent een goede band heeft met alle leerlingen, op het juiste moment grenzen aangeeft, maar vooral plezier heeft in het lesgeven. Mijn eigen gymdocent op de middelbare school inspireerde mij enorm. Hij maakte sport leuk en was er echt voor zijn leerlingen.’

Dromen voor later

Na haar afstuderen wil Sam graag reizen en sportlessen geven in ontwikkelingslanden. ‘Ik wil mijn passie delen met kinderen die minder kansen hebben. Later wil ik ook werken als gymleerkracht op een basisschool. Maar voorlopig blijf ik lesgeven in skateboarden en surfen – in Nederland en daarbuiten.’

Tip van Sam

‘Spring in het diepe! Sta open voor nieuwe ervaringen. Je leert het meeste door gewoon te doen. Ik vond het bijvoorbeeld best spannend om meteen in jaar 1 tijdens mijn stage voor de klas te staan, maar voor mij was dit de beste manier om te ervaren of het lesgeven bij mij paste. En daarnaast helpen de docenten en medestudenten bij de ALO je altijd verder.’

Beeld: Rosa Tromp

Enthousiast?

Ben je benieuwd of de ALO bij jou past? Kom sfeer proeven, stel al je vragen en ontdek of deze opleiding iets voor jou is. Bezoek onze open dag en ervaar het zelf.

Bekijk de data en meld je aan voor open dag opleiding ALO