Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Verhaal

Sam gaf op de middelbare school al skateles aan jongeren

Student ALO

Sam ALO-student

'Ik wil later in ontwikkelingslanden skatelessen en sportlessen geven aan mensen die het minder goed hebben'

Sport speelt een grote rol in Sams leven. Ze beoefent verschillende sporten en begon op de middelbare school al met het geven van skatelessen aan jonge meiden. Het lesgeven beviel haar zo goed dat ze zich na haar eindexamen al snel aanmeldde voor de ALO. And the rest is history.

Wat vind je zo leuk aan lesgeven?

‘In groep 8 schreef ik al in mijn eindverslag dat ik later sportlessen wilde geven aan kinderen. Zowel in Nederland als in ontwikkelingslanden. Die wens bleef, al overwoog ik op de middelbare school ook andere vervolgopleidingen zoals Theater, Biologie, de Pabo en Industrieel Product Ontwerpen. Tijdens mijn eindexamens besloot ik om een aantal vakken op het volwassen onderwijs op te krikken. In dat jaar werd ik steeds fanatieker met skateboarden. Na een paar maanden werd ik door de organisator van Project Fearless gevraagd om skateboardles te geven aan jonge meiden tussen de 9 en 14 jaar. Deze organisatie focust zich op het creëren van een stimulerende, ondersteunende en vooral veilige sfeer voor jonge meiden in Nederland. Dit doen zij via uiteenlopende sporten en workshops.

Inmiddels werk ik alweer 3 jaar voor Project Fearless. De lessen draaien niet alleen om het sporten. We bieden de meiden ook een plek te geven om zich uit te spreken, stereotypen te doorbreken en het verschil te maken. Heel bijzonder. Daarnaast geef ik skateboardlessen aan kinderen en volwassenen bij Skateboard School Amsterdam. En in de zomermaanden geef ik surflessen tijdens zomerkampen van ‘De Jongens uit Schoorl’. Ik ben dus lekker druk, maar geniet hier enorm van!’

Wat leer je allemaal op de ALO?

‘Hoe je voor de klas staat en lesgeeft. Maar je leert ook verschillende sporten en hoe je bepaalde bewegingen bij kinderen begeleidt, bijvoorbeeld een koprol of salto. Naast de praktijkvakken word je uitgedaagd tijdens de theorievakken. Je leert bijvoorbeeld hoe kinderen zich sociaal en motorisch ontwikkelen, hoe je eigen lichaam werkt en behandelt situaties die je tegenkomt tijdens je stages.'

Wat waren jouw uitdagingen tijdens de opleiding?

‘Het oplopen van een blessure is heel onhandig bij zo’n fysiek studieprogramma. Vorig jaar ben ik met skateboarden enorm door mijn rug gegaan waardoor ik er een aantal maanden uitlag. Ik heb daarom jaar 2 van de ALO over gedaan. Enorm balen. Gelukkig werd ik hierin goed ondersteund door de opleiding.’

Wat is jouw hoogtepunt tot nu toe?

‘Dat was al meteen in jaar 1. Ik zat net op de ALO en kende nog weinig mensen. De opleiding organiseerde in die periode een surftrip naar Frankrijk voor alle studenten uit jaar 2, 3 en 4. Er waren nog een paar plekken over en ik besloot met een paar van mijn klasgenoten mee te gaan. Het was echt een geweldige week: elke dag surfen, ouderejaars ontmoeten en samen dingen ondernemen. Ik heb hier super veel vrienden aan over gehouden. Het was voor mij als eerstejaars de perfecte manier om nieuwe mensen te ontmoeten.’

Heb je al een idee wat je na je afstuderen wilt gaan doen?

‘Ik heb superveel ideeën. Allereerst wil ik gaan reizen. Meer plekken van de wereld zien, nieuwe mensen ontmoeten en andere culturen ontdekken. Ook wil ik later in ontwikkelingslanden skateboardlessen en sportlessen geven aan mensen die het minder goed hebben. Een mooie manier om mijn passie voor sporten en skateboarden door te geven en iets voor deze kinderen te betekenen. Daarnaast wil ik later graag aan de slag als gymdocent op een basisschool. Maar de komende jaren blijf ik lekker lesgeven in skateboarden en surfen. In zowel Nederland als daarbuiten.’

Wat maakt iemand een goede gymdocent volgens jou?

‘Voor mij is dat iemand die een veilige sfeer kan creëren in de gymzaal. Een plek waar iedereen zichzelf kan zijn en vrijuit kan bewegen. Wat ik heel belangrijk vind, is dat een gymdocent een goede band heeft met alle leerlingen, op het juiste moment grenzen aangeeft, maar vooral plezier heeft in het lesgeven. Mijn gymdocent op de middelbare school gaf hele leuke lessen en was iemand bij wie ik altijd terecht kon. Om gezellig te kletsen, maar ook voor meer serieuze gesprekken. Hij was echt mijn favoriete docent op school.’

Heb je nog tips voor aankomende eerstejaarsstudenten van de ALO?

‘Als je het leuk vindt om les te geven en houdt van bewegen en sporten dan is dit de opleiding voor jou. Het was spannend om meteen in jaar 1 tijdens mijn stage voor de klas te staan, maar voor mij was dit de beste manier om te ervaren of het lesgeven bij mij paste. Laat je lekker in het diepe gooien. Je gaat tegen dingen aanlopen en komt voor uitdagingen te staan. Maar je hebt allemaal super goede docenten en medestudenten om je heen waar je veel van en mee kan leren!

Beeld: Rosa Tromp