Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
Publicaties
156 Resultaten
-
Beroepsbeeld mbo docent
1 maart 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingEind maart 2019 lanceerden de beroepsvereniging van mbo-docenten BVMBO en het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren van de MBO-Raad gezamenlijk een beroepsbeeld voor de mbo-docent. Het beroepsbeeld laat de ...
-
Docent in het mbo
1 maart 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn het mbo zijn tal van rollen en taken die leiden tot een variëteit aan ontwikkelmogelijkheden voor docenten in het mbo. Een dergelijke variëteit is een belangrijke voorwaarde om met energie en passie ...
-
Den onderwijzer
1 maart 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingPhilip Kohnstamm wijst in zijn werk op het belang van het leren van leraren en van de dialoog binnen de school over nieuwe inzichten ten aanzien van leren en lesgeven. Die twee thema’s zijn nog steeds uitermate ...
-
Verwondering over onderwijs
18 februari 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn aanvulling op twee eerdere blogs van Dick van Wateren en George Lengkeek over de vraag hoe je leerlingen aan het verwonderen krijgt en wat dat zowel leerlingen als leraren oplevert, ga ik in dit stuk in op de ...
-
Teacher leadership
1 januari 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDeze publicatie gaat over het leiderschap van leraren, internationaal aangeduid als ‘teacher leadership’. Leraren kunnen veel verschillende vormen van leiderschap uitoefenen.
-
Ruim baan voor de loopbaan van leraren
26 november 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet advies Ruim baan voor leraren van de Onderwijsraad heeft afgelopen weken veel aandacht gekregen. De reacties op dit advies ten aanzien van een verruiming van het loopbaan- en ontwikkelperspectief van leraren ...
-
Leiderschap van leraren
1 november 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn toenemende mate wordt verwacht dat leraren de verantwoordelijkheid en leiding krijgen en nemen ten aanzien van cruciale aspecten van het onderwijs binnen scholen. Zij moeten dan wel de mogelijkheden hebben om deze ...
-
Mag je experimenteren met kinderen?
1 november 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHoe kunnen kwaliteitsborging en onderwijsinnovatie hand in hand gaan? Die vraag stelden we in het februarinummer naar aanleiding van de nieuwe werkwijze van de inspectie, bestaande uit een combinatie van het ...
-
Een wake-up call van de Inspectie
1 oktober 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingVier studenten van de Hogeschool van Amsterdam maken onder leiding van Marco Snoek portretten van een aantal scholen die meedoen aan de pilot Scholen Zelfevaluatie. In mei en juni schreven ze over het Vathorstcollege ...
-
Startende leraren en het belang van de leerling
28 september 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet lerarentekort geeft alle aanleiding om aandacht te besteden aan de begeleiding van startende leraren. We kunnen het ons immers niet veroorloven om jonge starters te verliezen doordat ze in de eerste fase van hun ...
-
Een zelfbewuste school heeft weinig cijfers nodig om te weten of het goed gaat
1 september 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding'De ontwikkeling van het onderwijs is als een trektocht, een reis die je met zijn allen maakt, zonder geplande activiteiten. Je kunt ook een georganiseerde reis maken, maar dat willen wij niet. Wij ontwikkelen het ...
-
'Startende leraren op Curacao moet je koesteren'
1 september 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingZon, zee en strand. Na je lessen afkoelen onder de palmbomen en snorkelen tussen de zeeschildpadden. Met alle discussies over werkdruk zal menig Nederlandse leraar er van dromen. Lesgeven op Curaçao mag dan ...
-
Het Hyperion College
1 juni 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn het februarinummer beschreven lector Marco Snoek en onderwijsinspecteur Daniëlla Nicolaes hoe scholen zorg dragen voor kwaliteit en daarin samenwerken met de Inspectie. Vier studenten van de Hogeschool van ...
-
Een beroepsbeeld voor de leraar
30 mei 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn deze bijdrage schetsen we een beroepsbeeld voor de leraar als handvat voor loopbaan- en ontwikkelpaden. Dit beroepsbeeld is afgelopen maanden ontwikkeld door een groep experts en besproken met leraren, ...
-
Samen leven, samen leren
1 mei 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn het februarinummer beschreven lector Marco Snoek en onderwijsinspecteur Danielle Nicolaes hoe scholen zorg dragen voor kwaliteit en daarin samenwerken met de Inspectie. Vier studenten van de Hogeschool van ...
-
Klaar met de opleiding betekent nog niet klaar als leraar!
7 april 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingStartende leraren hebben het vaak zwaar. De overgang van pas afgestudeerd zijn naar de volledige verantwoordelijkheid hebben voor een klas is groot. En er is vervolgens weinig aandacht voor de ontwikkeling van ...
-
Hoe kan de Inspectie bijdragen aan schoolontwikkeling?
1 februari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingOnderwijsvernieuwing en het afleggen van verantwoording kunnen elkaar in de weg zitten, maar daar waar ze samengaan gebeuren mooie dingen. Een aantal studenten van de Hogeschool van Amsterdam zijn gaan kijken bij ...
-
Startende leraren in het po en vo
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingOnder meer vanwege het nijpende lerarentekort is het van belang om startende leraren een ‘zachte landing’ te geven. In het begin ervaren zij werken in het onderwijs namelijk als heftig, intensief en soms ...
-
Loopbanen van leraren in het voortgezet onderwijs
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingEen gezonde onderwijsarbeidsmarkt vraagt om een aantrekkelijk(er) carrièreperspectief voor leraren, en dus om een visie én om concrete ideeën die bruikbaar zijn in de context van het Nederlandse ...
-
Goede condities voor startende leraren
1 november 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn ‘Goede condities voor startende leraren. Het waarom en hoe van een goed begeleidingsprogramma’ beschrijft Marco Snoek, lector Leren en Innoveren aan de Hogeschool van Amsterdam, de drie bronnen die het ...