Studenten HvA helpen Amsterdammers met belastingaangifte

7 mrt 2024 15:00 | Faculteit Maatschappij en Recht

Tijdens de belastingdagen van 7 maart tot en met 26 april helpen studenten en medewerkers van de Hogeschool van Amsterdam burgers en kleine ondernemers met hun belastingaangifte. Zij kunnen terecht op verschillende locaties van de Openbare Bibliotheek Amsterdam.

Belastingaangifte doen is niet voor iedereen een eenvoudige klus. Studenten en medewerkers van de HvA helpen Amsterdammers die hier moeite mee hebben, bijvoorbeeld vanwege hun leeftijd of omdat ze de taal niet machtig zijn.

Het jaarlijks terugkerende project is een samenwerking van de Belastingdienst, de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) en de Hogeschool van Amsterdam (HvA).

De studenten volgen de opleidingen Sociaal Juridische Dienstverlening, HBO-Rechten of Finance, Tax and Advice en lopen stage bij Het Juridisch Spreekuur van de HvA, een loket voor gratis juridisch advies. Medewerkers van de HvA zijn als coördinatoren aanwezig tijdens deze dagen.

Het initiatief is een win-winsituatie voor alle betrokkenen, zegt coördinator Lilian Stuger-Kembel van Het Juridisch Spreekuur. ‘Studenten doen praktijkervaring op met dienstverlening, belastingrecht en advisering. En burgers en zzp’ers zijn vaak ontzettend blij met de persoonlijke hulp van studenten - ze slaken echt een zucht van verlichting zodra hun aangifte is verstuurd.’

Aïta Diallo, tweedejaars SJD

Dat merkt ook Aïta Diallo. Zij is tweedejaarsstudent Sociaal Juridische Dienstverlening en vrijwilliger bij Het Juridisch Spreekuur. ‘Het is mooi hierbij betrokken te zijn, ik leer er echt veel van dat ik kennis en ervaring in de praktijk kan opdoen. We hebben al veel mensen geholpen. Soms is het niet eens heel ingewikkeld, maar mensen willen graag even komen checken of ze alles goed hebben ingevuld.’

OBA Belastingdagen

Van 7 maart tot en met 26 april kun je gratis hulp krijgen bij het invullen van je belastingaangifte. Je hoeft geen lid te zijn van de bibliotheek. Maak een afspraak via de site van de OBA.