De cursus in het kort
Tijdens deze cursus leer je in één dag hoe je het WRITIC-groepsprogramma ‘Startklaar voor het Schrijven’ opzet. Dit programma is bedoeld voor oudste kleuters die volgens het WRITIC-meetinstrument nog niet klaar zijn om te leren schrijven in groep 3. Het doel is om hun papier- en pentaken te verbeteren en te stimuleren, zodat ze beter voorbereid zijn. Na deze cursus kun je het programma direct gebruiken in je eigen praktijk.

Programma
Tijdens de cursusdag leer je hoe je het groepsprogramma opzet en hoe je kinderen stimuleert en motiveert met de sterke-kanten-benadering. Je leert ook hoe je interventies uitvoert. We combineren theorie met veel praktische oefeningen, zodat je de nieuwe kennis en vaardigheden direct kunt toepassen in je eigen praktijk.
- Onderwerpen
- Je leert over de achtergrond, ontwikkeling, opbouw en inhoud van het WRITIC-groepsprogramma dat hoort bij het WRITIC-meetinstrument.
- Je besteedt veel aandacht aan het ‘waarom’, het ‘hoe’ en het ‘wat’ van het groepsprogramma.
- Je leert over de communicatie met leerkrachten en ouders.
- Werkvormen
- Je krijgt theorie en gaat aan de slag met interactieve werkvormen.
- Je oefent met technieken die bijdragen aan de betrokkenheid, motivatie en het leren van kinderen.
- Aan het einde van de cursusdag behandel je casuïstiek.
Doelgroep
Kinderergotherapeuten, kinderfysiotherapeuten, kinderoefentherapeuten en leerkrachten uit het basisonderwijs.
Cursusdagen
Donderdag 13 november 2025.
Kosten
€ 250 (inclusief studiemateriaal, certificaat en lunch). Je ontvangt het studiemateriaal (sheets) en het boek over het groepsprogramma op de cursusdag zelf.
Toelating
Geen toelatingseisen.
Tijdsinvestering
Je volgt 1 cursusdag van 9.00-17.00 uur.
Groepsgrootte
Maximaal 24 personen.
Hoe werkt het WRITIC-groepsprogramma?

- Het programma bestaat uit 10 bijeenkomsten met een kinderergotherapeut in de klas.
- Met een groepje van 4-6 kinderen oefent de kinderergotherapeut met papier- en pentaken en de fijne motoriek.
- De leerkracht herhaalt de activiteit iedere week in de klas en thuis oefenen de ouders met hun kind.
- Ouders worden actief betrokken met een startbijeenkomst en een besloten oudergroep op sociale media.
Wat levert deze cursus je op?

- Je hebt inzicht in methodes uit de positieve psychologie die de motivatie en het leren van kinderen versterken.
- Je weet hoe je meer betrokkenheid creëert bij kinderen, ouders en leerkrachten.
- Je kunt verschillende methodes toepassen die helpen bij de voorbereiding op leren schrijven.
- Je bent startklaar om het WRITIC-groepsprogramma toe te passen in je eigen praktijk.
Jouw docenten
Margo van Hartingsveldt
Lector Ergotherapie – Participatie en Omgeving
Margo van Hartingsveldt is lector Ergotherapie – Participatie en Omgeving en heeft meer dan 25 jaar ervaring als (kinder)ergotherapeut in de zorg en het onderwijs. In 2014 promoveerde zij met haar proefschrift Ready for Handwriting, waarin zij de WRITIC ontwikkelde, een meetinstrument voor oudste kleuters.
Liesbeth de Vries
Docent-onderzoeker
Liesbeth de Vries is docent-onderzoeker bij het lectoraat Ergotherapie - Participatie en Omgeving. Ze is ook eigenaar van Bee, een praktijk voor ergotherapie voor kinderen. Sinds 2009 werkt ze mee aan de ontwikkeling van de WRITIC. Liesbeth is mede-auteur van het WRITIC-assessment en het WRITIC-groepsprogramma. Ze geeft (inter)nationale scholing over dit onderwerp en begeleidt vertalingen van het WRITIC-assessment.
Irene ten Haaf
Psycholoog en docent Ergotherapie
Irene ten Haaf is docent bij de opleiding Ergotherapie en werkt daarnaast als psycholoog in de specialistische GGZ. Ze deed ervaring op in binnen- en buitenland, onder andere met kinderen met beperkingen, op basisscholen en met vluchtelingen. Na haar studie Positieve Psychologie geeft zij cursussen over motivatie en de Sterke-Kanten-Benadering, onder andere binnen de post-hbo-opleiding specialisatie Kinderergotherapie.