Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

De cursus in het kort

In 1 dag leer je hoe je het WRITIC-groepsprogramma 'Startklaar voor het Schrijven' opzet. Een programma voor de oudste kleuters die op basis van het WRITIC-meetinstrument nog niet startklaar zijn voor het leren schrijven in groep 3. Centraal staat het verbeteren en stimuleren van papier- en pentaken bij deze kleuters zodat ze beter voorbereid zijn op het leren schrijven in groep 3. Na deze cursusdag kun je het WRITIC-groepsprogramma direct toepassen in je eigen praktijk.

Schrijf je in
(opent in nieuw venster)

Programma

Tijdens deze cursusdag leer je alles over het WRITIC-groepsprogramma. Hoe je het programma opzet en hoe je vanuit een ‘sterkekantenbenadering’ kinderen stimuleert, motiveert en interventies uitvoert. We combineren theorie met veel praktische oefeningen, zodat je de nieuwe kennis en vaardigheden daarna in je eigen praktijk kunt toepassen.

WRITIC-groepsprogramma
  • Het WRITIC-groepsprogramma bestaat uit 10 bijeenkomsten met een kinderergotherapeut in de klas.
  • Met een groepje van 4-6 kinderen oefent de kinderergotherapeut met papier- en pentaken en de fijne motoriek.
  • De leerkracht herhaalt de activiteit iedere week in de klas en thuis oefenen de ouders met hun kind.
  • Ouders worden actief betrokken met een startbijeenkomst en een besloten oudergroep op sociale media.
Cursusdag
  • Tijdens de cursusdag krijg je informatie over de achtergrond, ontwikkeling, opbouw en inhoud van het WRITIC-groepsprogramma dat hoort bij het WRITIC-meetinstrument.
  •  Je besteedt veel aandacht aan het ‘waarom’, het ‘hoe’ en het ‘wat’ van het groepsprogramma.
  • Je leert over de communicatie met leerkrachten en ouders.
Werkvormen
  • Je krijgt theorie en gaat aan de slag met interactieve werkvormen.
  • Je oefent met technieken die bijdragen aan de betrokkenheid, motivatie en het leren van kinderen.
  • Aan het einde van de cursusdag behandel je casuïstiek.
Bestel de WRITIC-manual
(opent in nieuw venster)

Doelgroep

Kinderergotherapeuten, kinderfysiotherapeuten, kinderoefentherapeuten en leerkrachten uit het basisonderwijs.

Cursusdagen

Donderdag 29 februari 2024.

Kosten

Op locatie: € 250 per persoon (inclusief studiemateriaal, certificaat en lunch). Je ontvangt het studiemateriaal (sheets) en het boek over het groepsprogramma op de studiedag zelf.

Toelating

Geen toelatingseisen.

Tijdsinvestering

Je volgt 1 cursusdag van 9.00-17.00 uur.

Groepsgrootte

Maximaal 24 personen.

Wat levert deze cursus je op?

  • Je hebt inzicht in verschillende methodes uit de positieve psychologie die bijdragen aan de motivatie en het leren van kinderen.
  • Je weet hoe je meer betrokkenheid creëert bij kinderen, ouders en leerkrachten.
  • Je weet hoe je verschillende methodes toepast die bijdragen aan de motivatie en het leren van kinderen gericht op het startklaar zijn voor het schrijven.
  • Je bent startklaar om het WRITIC-groepsprogramma te gebruiken in je eigen praktijk.

Jouw docenten

  • Margo van Hartingsveldt

    Opleidingsmanager en lector Ergotherapie

    Margo van Hartingsveldt is opleidingsmanager en lector Ergotherapie aan de HvA. In 2014 promoveerde zij op het proefschrift ‘Ready for handwriting? Development of the Writing Readiness Inventory Tool In Context (WRITIC) for kindergarten children in the prewriting phase’ aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na haar opleiding werkte zij meer dan 25 jaar op verschillende plekken als kinderergotherapeut.

  • Liesbeth de Vries

    Ergotherapeut

    Liesbeth de Vries is kinderergotherapeut in eigen praktijk: Bee, ergotherapie voor kinderen in Joure. Ze studeerde in 2003 af als ergotherapeut aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en heeft in 2009 de European Masters of Science in Occupational Therapy afgerond. Sinds 2009 is zij als onderzoeker betrokken bij de ontwikkeling van de WRITIC. Liesbeth is co-auteur van het WRITIC-assessment en WRITIC-groepsprogramma en geeft hierover (inter)nationale scholing. Daarnaast begeleidt vertaalprojecten van het WRITIC-assessment.

  • Irene ten Haaf

    Psycholoog en docent Ergotherapie

    Irene ten Haaf werkt als docent bij de opleiding Ergotherapie en als psycholoog binnen de specialistische GGZ. Als psycholoog deed zij ervaring op in binnen-en buitenland. Ze werkte met kinderen met beperkingen, op basisscholen en met vluchtelingen. Na het afronden van een studie ‘Positieve Psychologie’ verzorgt ze cursussen over Motivatie en de ‘Sterke Kanten Benadering’. Onder andere binnen de post-hbo-opleiding specialisatie Kinderergotherapie.

Heb je een vraag?

Neem dan contact met ons op