De cursus in het kort
Werk je als leerkracht in het speciaal onderwijs of als kindertherapeut en maak je je zorgen over het uitvoeren van papier- en pentaken van een cliënt of leerling? Met het WRITIC-assessment (Writing Readiness Inventory in Context) meet je bij kleuters van 5 en 6 jaar of ze startklaar zijn voor het leren schrijven in groep 3. Tijdens deze cursus op hbo-niveau leer je hoe je het WRITIC-instrument betrouwbaar toepast in je werk.
Programma
Schrijven is een belangrijke vaardigheid die kinderen nodig hebben om mee te doen op school, voor hun cognitie en voor leren lezen en spellen. Schrijfmoeilijkheden hebben negatieve gevolgen voor de schoolprestaties en het zelfvertrouwen van kinderen. Het WRITIC-assessment wordt afgenomen bij kinderen waarvan de leerkracht zich zorgen maakt over de uitvoering van papier- en pentaken. Tijdens deze cursus leer je hoe je het WRITIC-assessment afneemt bij kleuters van 5 en 6 jaar.
- Inhoud cursus
- Je krijgt informatie over de achtergrond, de ontwikkeling en de inhoud van het WRITIC-assessment.
- Je leert je hoe je het WRITIC-assessment afneemt en interpreteert bij een cliënt of leerling.
- Je ontvangt informatie over advies en interventie.
(opent in nieuw venster)Bestel de WRITIC Manual
Doelgroep
Kinderergotherapeuten, kinderfysiotherapeuten, kinderoefentherapeuten en leerkrachten uit het basisonderwijs.
Startmomenten
Donderdag 8 februari 2024.
Kosten
De cursus kost € 250 (inclusief de WRITIC-manual). Het studiemateriaal (sheets) en de manual van het WRITIC-assessment ontvang je bij aanvang van de cursus. Accreditatie is aangevraagd.
Toelating
Geen toelatingseisen
Tijdsinvestering
Je hebt 1 lesdag van 9.00-17.00 uur.
Groepsgrootte
Maximaal 24 personen
Wat levert de cursus je op?
- Je krijgt inzicht in de achtergrond, doelstelling en werkwijze van het meetinstrument het WRITIC-assessment.
- Je kunt het WRITIC-assessment betrouwbaar afnemen in de praktijk.
- Je kunt met het WRITIC-assessment de schrijfvaardigheid in groep 3 beter voorspellen en daarmee bijdragen aan het opsporen van kinderen met risico op het ontwikkelen van schrijfmoeilijkheden.
Jouw docenten
Maak kennis met de docenten van de cursus WRITIC-assessment
Margo van Hartingsveldt
Opleidingsmanager en lector Ergotherapie
Margo van Hartingsveldt is opleidingsmanager en lector Ergotherapie aan de HvA. In 2014 promoveerde zij op het proefschrift ‘Ready for handwriting? Development of the Writing Readiness Inventory Tool In Context (WRITIC) for kindergarten children in the prewriting phase’ aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na haar opleiding werkte zij meer dan 25 jaar op verschillende plekken als kinderergotherapeut.
Liesbeth de Vries
Ergotherapeut
Liesbeth de Vries is kinderergotherapeut in eigen praktijk: Bee, ergotherapie voor kinderen in Joure. Ze studeerde in 2003 af als ergotherapeut aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en heeft in 2009 de European Masters of Science in Occupational Therapy afgerond. Sinds 2009 is zij als onderzoeker betrokken bij de ontwikkeling van de WRITIC. Liesbeth is co-auteur van het WRITIC-assessment en WRITIC-groepsprogramma en geeft hierover (inter)nationale scholing. Daarnaast begeleidt vertaalprojecten van het WRITIC-assessment.