Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

De cursus in het kort

Werk je als leerkracht in het speciaal onderwijs of als kindertherapeut en maak je je zorgen over de papier- en pentaken van een leerling of cliënt? Met het WRITIC-assessment (Writing Readiness Inventory in Context) onderzoek je bij kleuters van 5 en 6 jaar of zij klaar zijn om te leren schrijven in groep 3. In deze cursus op hbo-niveau leer je hoe je dit instrument betrouwbaar inzet in jouw dagelijkse praktijk.

Schrijf je in
(opent in nieuw venster)
juf zit met meisje aan tafel in klaslokaal en neemt writic assessment af

Programma

Schrijven is een belangrijke vaardigheid die kinderen nodig hebben om goed mee te kunnen doen op school. Het helpt bij hun denken, lezen en spellen. Als kinderen moeite hebben met schrijven, kan dat invloed hebben op hun schoolprestaties en hun zelfvertrouwen. Het WRITIC-assessment wordt gebruikt bij jonge kinderen bij wie de leerkracht zich zorgen maakt over de papier- en pentaken.

Waarom Writic?
Onderwerpen
  • ​​​​​Je krijgt informatie over de achtergrond, ontwikkeling en inhoud van het WRITIC-assessment.
  • Je leert je hoe je het WRITIC-assessment afneemt en interpreteert bij kleuters van 5 en 6 jaar.
  • Je ontvangt informatie over advies en interventie.

Doelgroep

Kinderergotherapeuten, kinderfysiotherapeuten, kinderoefentherapeuten en leerkrachten uit het basisonderwijs.

Startmomenten

Donderdag 30 oktober 2025.

Kosten

De cursus kost € 250 (inclusief de WRITIC-manual). Het studiemateriaal (sheets) en de manual van het WRITIC-assessment ontvang je bij aanvang van de cursus. Accreditatie is aangevraagd.

Toelating

Geen toelatingseisen

Tijdsinvestering

Je hebt 1 lesdag van 9.00-17.00 uur.

Groepsgrootte

Maximaal 24 personen

Wat levert de cursus je op?

meisje schrijft in schoolschrift hoofletters en kleine letters, writic assessment HvA
  • Je heb kennis over de achtergrond, doelstelling en werkwijze van het WRITIC-assessment.
  • Je kunt het WRITIC-assessment betrouwbaar afnemen in de praktijk.
  • Je kunt met het WRITIC-assessment de schrijfvaardigheid in groep 3 beter voorspellen en daarmee bijdragen aan het opsporen van kinderen met risico op het ontwikkelen van schrijfmoeilijkheden.

Jouw docenten

  • Margo van Hartingsveldt

    Lector Ergotherapie – Participatie en Omgeving

    Margo van Hartingsveldt is lector Ergotherapie – Participatie en Omgeving en heeft meer dan 25 jaar ervaring als (kinder)ergotherapeut in de zorg en het onderwijs. In 2014 promoveerde zij met haar proefschrift Ready for Handwriting, waarin zij de WRITIC ontwikkelde, een meetinstrument voor oudste kleuters.

    Margo Hartingsveldt, lector Ergotherapie – Participatie & Omgeving
  • Liesbeth de Vries

    Docent-onderzoeker

    Liesbeth de Vries is docent-onderzoeker bij het lectoraat Ergotherapie - Participatie en Omgeving. Ze is ook eigenaar van Bee, een praktijk voor ergotherapie voor kinderen. Sinds 2009 werkt ze mee aan de ontwikkeling van de WRITIC. Liesbeth is mede-auteur van het WRITIC-assessment en het WRITIC-groepsprogramma. Ze geeft (inter)nationale scholing over dit onderwerp en begeleidt vertalingen van het WRITIC-assessment.

    Liesbeth de Vries, docent-onderzoeker, lectoraat Ergotherapie - Participatie en Omgeving

Heb je een vraag?

Neem dan contact met ons op