De cursus in het kort
Werk je als leerkracht in het speciaal onderwijs of als kindertherapeut en maak je je zorgen over de papier- en pentaken van een leerling of cliënt? Met het WRITIC-assessment (Writing Readiness Inventory in Context) onderzoek je bij kleuters van 5 en 6 jaar of zij klaar zijn om te leren schrijven in groep 3. In deze cursus op hbo-niveau leer je hoe je dit instrument betrouwbaar inzet in jouw dagelijkse praktijk.

Programma
Schrijven is een belangrijke vaardigheid die kinderen nodig hebben om goed mee te kunnen doen op school. Het helpt bij hun denken, lezen en spellen. Als kinderen moeite hebben met schrijven, kan dat invloed hebben op hun schoolprestaties en hun zelfvertrouwen. Het WRITIC-assessment wordt gebruikt bij jonge kinderen bij wie de leerkracht zich zorgen maakt over de papier- en pentaken.
- Onderwerpen
- Je krijgt informatie over de achtergrond, ontwikkeling en inhoud van het WRITIC-assessment.
- Je leert je hoe je het WRITIC-assessment afneemt en interpreteert bij kleuters van 5 en 6 jaar.
- Je ontvangt informatie over advies en interventie.
Doelgroep
Kinderergotherapeuten, kinderfysiotherapeuten, kinderoefentherapeuten en leerkrachten uit het basisonderwijs.
Startmomenten
Donderdag 30 oktober 2025.
Kosten
De cursus kost € 250 (inclusief de WRITIC-manual). Het studiemateriaal (sheets) en de manual van het WRITIC-assessment ontvang je bij aanvang van de cursus. Accreditatie is aangevraagd.
Toelating
Geen toelatingseisen
Tijdsinvestering
Je hebt 1 lesdag van 9.00-17.00 uur.
Groepsgrootte
Maximaal 24 personen
Wat levert de cursus je op?

- Je heb kennis over de achtergrond, doelstelling en werkwijze van het WRITIC-assessment.
- Je kunt het WRITIC-assessment betrouwbaar afnemen in de praktijk.
- Je kunt met het WRITIC-assessment de schrijfvaardigheid in groep 3 beter voorspellen en daarmee bijdragen aan het opsporen van kinderen met risico op het ontwikkelen van schrijfmoeilijkheden.
Jouw docenten
Margo van Hartingsveldt
Lector Ergotherapie – Participatie en Omgeving
Margo van Hartingsveldt is lector Ergotherapie – Participatie en Omgeving en heeft meer dan 25 jaar ervaring als (kinder)ergotherapeut in de zorg en het onderwijs. In 2014 promoveerde zij met haar proefschrift Ready for Handwriting, waarin zij de WRITIC ontwikkelde, een meetinstrument voor oudste kleuters.
Liesbeth de Vries
Docent-onderzoeker
Liesbeth de Vries is docent-onderzoeker bij het lectoraat Ergotherapie - Participatie en Omgeving. Ze is ook eigenaar van Bee, een praktijk voor ergotherapie voor kinderen. Sinds 2009 werkt ze mee aan de ontwikkeling van de WRITIC. Liesbeth is mede-auteur van het WRITIC-assessment en het WRITIC-groepsprogramma. Ze geeft (inter)nationale scholing over dit onderwerp en begeleidt vertalingen van het WRITIC-assessment.