Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

De cursus in het kort

Migranten komen naar Nederland voor werk, studie, asiel of gezinshereniging. Zowel volwassen als middelbare scholieren hebben behoefte aan het leren van Nederlands. Na de opleiding NT2 Docent Nederlands als Tweede Taal voor Bevoegden (post-hbo) kan jij hiermee aan de slag! Hoewel er in Nederland geen bevoegdheid NT2 bestaat, is erkend dat NT2 ‘een vak apart’ is. Daarom werkt de HvA, in opdracht van de BVNT2, met hogescholen en universiteiten samen om jou het beste hierin te kunnen bieden.

Schrijf je in
docent geeft les aan kinderen

Programma

De inhoud van de opleiding bestaat uit het maken van een dossier, diverse bijeenkomsten en een praktijkgedeelte met stage. De opleiding is duaal van karakter; leren en werken worden gecombineerd. Op basis van de competenties voor de NT2-docent maak je een aantal opdrachten.

Onderdelen
  • Dossiervorming: je maakt praktijkopdrachten
  • Bijeenkomsten: hier bespreken we de theorie en wisselen we ervaringen uit
  • Praktijkdeel: combinatie van leren en werken
  • Voortgangsgesprek/eindgesprek
  • Logboek: verzamelen van reflecties

Doelgroep

Je bent aankomend NT2-docent of een docent die al korte tijd werkzaam is als NT2-docent. Je hebt een lesbevoegdheid. Wil je deze cursus doen, maar heb je geen lesbevoegdheid? Meld je dan aan op cursuspagina voor Docent NT2 voor onbevoegden via de link hieronder.

Onbevoegd? Meld je dan hier aan

Cursusdagen

De groep start in de week van 7 oktober 2024. Klik hieronder om de data van de bijeenkomsten te zien.

Kosten

De kosten voor deze opleiding (2024-2025) bedragen €3.850,- per deelnemer. Dit bedrag is exclusief aan te schaffen boeken en inclusief overig studiemateriaal.

Toelating

Nadat je hebt aangemeld met het aanmeldformulier ontvang je een reactie. Daarna volgen 2 acties: Je meldt je stage- of werkplek NT2 en je voert een intakegesprek.

Tijdsinvestering

De opleiding duurt een jaar en bestaat uit 20 bijeenkomsten van 4 uur. De studielast per week bedraagt gemiddeld 20 uur.

Groepsgrootte

Er is plaats voor 2 groepen van maximaal 22 deelnemers.

Heb je een vraag?

Neem voor inhoudelijke vragen contact op met cursuscoördinator Tinke Bunnik
c.a.bunnik@hva.nl(opent in nieuw venster)
06-2115 56 78(opent in nieuw venster)