Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

De masterclasses in het kort

Voor groepen bevoegde docenten in het vo en het mbo verzorgt de HvA masterclasses die op maat gemaakt kunnen worden voor studiedagen op de eigen school. Deze masterclasses zijn gericht op verdieping of op het opfrissen van de kennis, waarin theorie en wetenschappelijke inzichten gekoppeld worden aan de dagelijkse onderwijspraktijk. Hierdoor kunnen docenten de opgedane kennis meteen toepassen. Deze masterclasses worden alleen incompany aangeboden.

Wil je een masterclass aanvragen voor een school?
Neem contact op met Team LLO FOO
(opent in nieuw venster)
Docent geeft uitleg aan studenten

Programma

Als lerarenopleider is de Hogeschool van Amsterdam dé expert in het opleiden en professionaliseren van docenten. Met een nascholingsaanbod van wisselende masterclasses kan snel en effectief kennis bijgespijkerd worden en ondersteunen wij docenten bij het vormgeven van hun lessen. Naast de praktische toepasbaarheid van de kennis die wordt opgedaan, hebben deze masterclasses ook op een andere manier toegevoegde waarde. Zo kunnen deelnemers ervaringen met elkaar uitwisselen en worden ze gestimuleerd om vanuit een nieuw perspectief naar vraagstukken uit je eigen praktijk te kijken.

Over het programma

Onderstaande masterclasses zijn voorbeelden van wat we kunnen aanbieden. Andere opties kunnen worden besproken.

  • Polariserende Onderwerpen in de Klas

Wanneer polarisatie in de samenleving toeneemt, zie je dit ook terug in de klas. Zo zorgt de politieke situatie momenteel op veel scholen voor spanning. Als docent sta je hiermee voor een uitdaging. Want hoe bespreek je een gevoelig onderwerp zonder dat dit leidt tot een conflict? Hoe en waar stel je grenzen, maar nodig je ook uit en maak je ruimte voor het stille midden? In deze masterclass leer je wat vanuit de literatuur de meest constructieve positie is om als docent in te nemen om je leerlingen/studenten te begeleiden naar meer begrip en respect voor elkaar.

  • Financiële Geletterdheid

In deze masterclass staan de kennis, vaardigheden, houding en geloof in eigen kunnen centraal waarover studenten en leerlingen moeten beschikken om weloverwogen financiële beslissingen te kunnen nemen. Ook wordt er aandacht besteed aan de ontwerpprincipes waaraan effectief lesmateriaal moet voldoen om de financiële geletterdheid van de studenten en leerlingen te bevorderen.

  • Creatief Denken en Schrijven

In deze masterclass word je meegenomen in de doelen en de praktijk van effectief en verantwoord onderwijs in creatief denken, schrijven en spreken in jouw klassen. Je leert wat creatief denken is en krijgt handvatten aangereikt om taken en lessen vorm te geven, (peer) feedback te organiseren én ontwikkelingsgericht te toetsen hoe jouw leerlingen vooruitgaan in hun creatieve taalgebruik. We gaan praktisch en ervaringsgericht aan de slag, op basis van inzichten uit recent en prikkelend onderzoek.

  • AI en Computational Thinking

In deze masterclass leer je wat computational thinking (CT) is en hoe je CT in je lessen kunt integreren om ervoor te zorgen dat leerlingen kritisch leren nadenken en effectief kunnen handelen in een steeds digitaler wordende wereld. Daarnaast ontdek je de werking van Large Language Models, zoals ChatGPT, en gaan we aan de slag met het inzetten van ChatGPT in jouw  vaklessen.

  • Literatuur en Burgerschap

Op basis van concrete situaties en voorbeelden word je begeleid in het gebruik van literatuuronderwijs dat gericht is op het ontwikkelen van aspecten van burgerschap van leerlingen en studenten. Voor deze masterclass is voldoende beheersing van het Engels noodzakelijk.

  • Effectieve Didactiek van Mondelinge Vaardigheden in de Les Nederlands

Veel leerlingen moeten spreekdurf ontwikkelen en docenten hebben vaak vragen over hoe ze leerlingen het beste kunnen aanmoedigen en laten groeien in hun mondelinge vaardigheden. In deze masterclass leer je hoe je spreekdurf aan kunt moedigen, wat beproefde principes zijn voor effectief onderwijs in mondelinge vaardigheden, hoe je leerzame peer feedback kunt organiseren en wat de plek van onderwijs en toetsing van de mondelinge vaardigheden kan zijn in jullie schoolcurriculum.

  • Peer Feedback in de Moderne Vreemde Talen Les

Je krijgt informatie over manieren waarop peer feedback op verschillende niveaus en voor verschillende taalvaardigheden in de moderne vreemde talenles ingezet kan worden, met als doel zelfregulatie met betrekking tot taalontwikkeling van de leerling/student te bevorderen. Je wordt tevens begeleid bij het ontwerpen van een instrument op dit gebied dat past binnen de eigen lespraktijk.

Doelgroep

Een groep bevoegde docenten die werkzaam zijn in het voortgezet onderwijs of mbo. Bij sommige masterclasses wordt uitgegaan van specifieke vakkennis, waardoor deze meer geschikt zijn voor een specifieke vaksectie.

Lesdagen

Data voor een incompany-traject worden in overleg vastgesteld.

Kosten

De kosten worden in overleg met de opdrachtgever bepaald.

Toelating

Je bent een bevoegd docent in het mbo of vo (in het bezit van een eerste- of tweedegraads bevoegdheid of PDG).

Tijdsinvestering

Een masterclass bestaat uit 1 of 2 bijeenkomsten van 2 tot 3 uur.

Groepsgrootte

De groep bestaat uit minimaal 8 en maximaal 16 deelnemers.

Wat levert een masterclass je op?

Student
  • Je krijgt de meest recente wetenschappelijke inzichten op verschillende thema’s.
  • Je krijgt praktische handvatten voor het toepassen van deze wetenschappelijke inzichten in je lessen.

Heb je een vraag?

Neem contact met ons op

Neem voor vragen contact op met Team Leven Lang Ontwikkelen FOO
teamllo-foo@hva.nl(opent in nieuw venster)
0205995563(opent in nieuw venster)
Telefonisch bereikbaar op werkdagen van 09.00 - 12.00