Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

De training in het kort

Ben jij een werkplekbegeleider, coach, school- of lerarenopleider of PDG-coach en wil je je vaardigheden uitbreiden om zichtbare kwaliteiten van docenten (i.o., startend of ervaren) te verstevigen? In deze training leer je te kijken naar een les m.b.v. beeldopnames. Beeldbegeleiding is een krachtige begeleidingsvorm waarin je korte opnames maakt van een student/docent in interactie met de leerlingen of studenten. Jij analyseert de opnames en legt dat voor in een ontwikkelingsgericht gesprek.

Ben je geïnteresseerd? Vul het interesseformulier in en wij sturen je het digitale inschrijfformulier toe
Ga naar het interesseformulier
(opent in nieuw venster)
docent staat voor klas en wordt met camera opgenomen

Programma

Beeldbegeleiding biedt de gelegenheid om een fragment te herhalen en daarbij vanuit verschillende perspectieven te kijken. Het is daarmee een rijke leerervaring. Beeldbegeleiding is ook bijzonder effectief en heeft een positieve insteek: je bouwt voort op de zichtbare kwaliteiten van de docent en de leerlingen. Kennisoverdracht en oefenen wisselen elkaar af in deze training. Vanuit vertrouwen in hun ontwikkeling werk je samen met de student/docent aan een positieve relatie tussen docent en leerlingen die de basis vormt voor een lerende omgeving. Je brengt eigen beeldopnames in. Bij voldoende aanwezigheid (80%) en actieve deelname (de opdrachten zijn gemaakt en van feedback voorzien) ontvang je een bewijs van deelname. We werken met het boek 'De leraar in beeld' van M. Bouwhuis.

Leerdoelen
  • Voeren van een intakegesprek met de student/ docent (begeleidende verhouding tussen jou en de student/docent).
  • Maken van beeldopnames in een les en ontwikkelinggericht kijken naar opnames. Er is toestemming voor beeldopnamen.
  • Een selectie maken van geschikte fragmenten en daar een micro-analyse van maken.
  • Kwaliteiten formuleren van de gefilmde student/docent en richten op de basisbehoeftes van de student/docent én van de leerlingen.
  • Voeren van ontwikkelingsgericht begeleidingsgesprek met de student/docent aan de hand van de beeldopnames gericht op activeren.

Doelgroep

Je begeleidt docenten (in opleiding, startend of ervaren) die een hulpvraag hebben over interactie met leerlingen, de effectiviteit van hun klassenmanagement of van hun didactisch handelen.

Trainingsdagen

De trainingsdagen zijn op 15 januari 2025 van 09.00 - 12.30, 5 februari 2025 van 09.00 - 12.30, 5 maart 2025 van 09.00 - 12.30, 2 april 2025 van 09.00 - 12.30, 14 mei 2025 van 09.00 - 11.00 (online intervisie), 11 juni 2025 van 09.00 - 11.00 (online intervisie).

Kosten

De kosten bedragen € 2.060,- per persoon. Dit is inclusief 2 intervisiebijeenkomsten.

Toelating

Je hebt minimaal 3 jaar ervaring als docent en een lesbevoegdheid of een daaraan gelijkgestelde verklaring van didactische bekwaamheid. Daarnaast ben je geschoold als begeleider van docenten en je hebt minimaal 1 jaar ervaring. Gedurende de loop van deze training heb je begeleidingstrajecten waar je meerdere keren beeldbegeleiding bij kan inzetten. Je beschikt over een videocamera.

Tijdsinvestering

Het programma bestaat in totaal uit 34 uur: 4 dagdelen training, 12 uur zelfstudie, het maken van verwerkingsopdrachten en het bijwonen van 2 intervisiebijeenkomsten (inclusief voorbereiding).

Groepsgrootte

De trainingsgroep bestaat uit 4 tot 8 deelnemers. De training gaat alleen door bij voldoende aanmeldingen.

Heb je een vraag?

Neem dan contact met ons op

Neem voor inhoudelijke vragen contact op met de trainer Frouke Visser
f.m.visser@hva.nl(opent in nieuw venster)