City Net Zero

CIRCOLLAB-bijeenkomst: losmaakbaarheid

‘Partners weten elkaar nu beter te vinden’

20 apr 2023 16:34 | City Net Zero

Structurele samenwerking tussen verschillende domeinen en typen organisaties en daarmee de transitie naar de circulaire economie in een stroomversnelling brengen. Dat is het doel van CIRCOLLAB, een initiatief van de Centres of Expertises (CoE) City Net Zero en Urban Governance and Social Innovation. Op 13 april 2023 gingen partners van het consortium en onderzoekers met elkaar in gesprek over wat hier zoal bij komt kijken. De bijeenkomst gaf een belangrijke impuls aan de samenwerking.

Losmaakbaarheid was het overkoepelende thema van de drukbezochte bijeenkomst, die plaatsvond op het Marineterrein in Amsterdam. En dat ging verder dan het demontabel maken van gebouwen of consumentenproducten. Om de transitie te laten slagen, moet ook in de hoofden van mensen één en ander losgemaakt worden.

Walk to talk

Deelnemers aan de bijeenkomst gingen hierover in subgroepen met elkaar in gesprek, al wandelend over het Marineterrein. Elke subgroep kreeg een ander thema mee, gebaseerd op twee van de drie ambities van City Net Zero: no emissions en zero waste – onderwerpen die ook in de Europese Green Deal voor een duurzame economie terugkomen. Op de route waren inspiratiepunten, waar onderzoekers en partners uit het CIRCOLLAB-consortium hun bijdrage aan de circulaire transitie presenteerden.

Omdenken

‘Deelnemers kregen tijdens de wandeling het thema Circulair vanuit een andere invalshoek dan hun eigen discipline gepresenteerd. Dat nodigde uit tot omdenken,’ zegt Yanti Slaats, Business Developer Circulaire Transitie bij City Net Zero en waardeketencoördinator bij het CIRCOLLAB-programma. Omdenken, vaste denkpatronen doorbreken, gaat niet vanzelf; daarvoor moet je een zetje krijgen. ‘Precies hiervoor waren de inspiratiepunten bedoeld!’

Losmaakbaarheid is niet iets van vandaag op morgen, zo bleek uit de geanimeerde discussies tussen deelnemers. Het goede nieuws is dat er in een achtjarig programma als CIRCOLLAB voldoende tijd is om na te denken over oplossingen, van elkaar te leren en te experimenteren.

Over CIRCOLLAB

In CIRCOLLAB inventariseren de Hogeschool van Amsterdam (HvA), Hogeschool Windesheim en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten met zo’n 30 partners uit overheid en bedrijfsleven welke technologische, sociale en economische innovaties er in de MRA nodig zijn om de transitie naar een circulaire economie in een stroomversnelling te brengen. Ze kijken hoe deze met interdisciplinair praktijkgericht onderzoek te zijn. Lees meer over CIRCOLLAB.

CoE City Net Zero

Een klimaatneutrale, circulaire en klimaatbestendige Metropool Regio Amsterdam (MRA) in 2050. Dat is het vertrekpunt voor het CoE City Net Zero, opgericht door de Hogeschool van Amsterdam. CoE City Net Zero stimuleert op al deze gebieden de samenwerking tussen praktijk, onderzoek en onderwijs in de regio. Zo komt de transitie naar een duurzame samenleving in een stroomversnelling. CIRCOLLAB draagt bij aan de ambitie zero waste.