Wat kan je als taaldocent doen met meertaligheid in de klas?

Luister naar de nieuwe podcastaflevering: Meer taal, meer taligheid

17 mrt 2024 14:04 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Meer dan 50% van onze leerlingen spreekt thuis, naast het Standaard Nederlands, een andere (streek)taal. Wat betekent dat voor het leren van moderne vreemde talen? Wat kan je als taaldocent doen met meertaligheid in de klas? En hoe speelt het nieuwe examenprogramma in op het thema meertaligheid?

De nieuwe podcast van Marrit van de Guchte en Eline van Batenburg heet Meer Taal, Meertaligheid! Lector Taalontwikkeling en Meertaligheid Catherine van Beuningen licht toe waarom aandacht voor meertaligheid noodzakelijk is voor het welzijn en leren van leerlingen. HvA- en vo-docent Annika Groeneveld legt uit hoe je meertaligheid een plek kunt geven in de vreemde taalles. Zij vertelt over haar prachtige taken Taalsilhouet, Wereldtalenboom en Talentijdlijn. Haar viertalige leerling Liliane vertelt hoe haar rijke taalrepertoire is ontstaan, hoe zij deze ervaart en hoe de lessen van Annika haar daarbij hielpen.

De podcast is te vinden op Spotify, iTunes en Podimo. Op de website www.taalgewoondoen.nl kan je de podcast beluisteren, Annika’s taaltaken downloaden en achtergrondartikelen vinden. #Lerarenopleiders, opgelet: zowel de podcast als materialen mogen vrij ingezet worden in modules van de lerarenopleidingen!