Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Engels taaltoets

Hier vind je alle informatie die je nodig hebt om je voor te bereiden op de taaltoets Engels van het 21+-toelatingsonderzoek.

Digitale examens

De taaltoets Engels bestaat uit een examens Engels Lezen en een examen Engels Schrijven. Dit zijn digitale examens die op locatie worden afgenomen.

Wel of niet toegestane hulpmiddelen

Het gebruik van een papieren woordenboek is toegestaan bij zowel Lezen als Schrijven. Digitale hulpmiddelen zijn niet toegestaan.

Examentraining

Er is de mogelijkheid om een examentraining Engels te volgen om je voor te bereiden op Lezen en Schrijven.

Beoordeling

Bij de beoordeling wordt een eindcijfer berekend, waarbij het examen Lezen voor 60% telt en het examen Schrijven voor 40%. Je bent geslaagd als je eindcijfer een 5,5 of hoger is. Alleen het volledige eindcijfer kun je meenemen naar een volgend toetsmoment, maar alleen gedurende het lopende jaar van het 21+-toelatingsonderzoek.

Informatie over Lezen

Het examen bestaat uit verschillende soorten teksten. Over deze teksten worden meerkeuzevragen en open vragen gesteld. Het soort teksten dat je kunt verwachten zijn:

• korte teksten
  • lange teksten
  • scanteksten
  • gatenteksten

Duur examen

2,5 uur

Voorbereiding Lezen

Tips tijdens het examen:

• Zoek niet teveel woorden op. Vaak kun je betekenissen uit de context opmaken.
  • Lees elke vraag goed. Niet goed lezen is een veel gemaakte fout.
  • Schrijf niet meer op dan van je gevraagd wordt.
  • Staar je niet blind op één vraag. Maak eventueel eerst minder moeilijke vragen.
  • Lees als je klaar bent alle vragen en je antwoorden nog een keer goed door.

Informatie over Schrijven

Je schrijft een formele brief waarin je om informatie vraagt; of een formele klachtenbrief.

Duur examen

1 uur

Voorbereiding Schrijven

Maak het voorbeeldexamen(opent in nieuw venster) en vergelijk jouw opdracht met het uitwerkingsvoorbeeld(opent in nieuw venster). Dit model is slechts een voorbeeld. Er zijn uiteraard meerdere manieren om bepaalde boodschappen over te brengen.

Engelstalige opleidingen

Voor een Engelstalige (economische) opleiding maak je niet de taaltoets Engels, maar regel je buiten de HvA een bewijs van je niveau Engels. Dit kan via:

• IELTS(opent in nieuw venster)
    Benodigde niveau: Academic level met een ‘minimum overall band score’ van 6,0; met een minimum aan subscores van 5,5. De test mag niet langer dan 2 jaar geleden zijn afgenomen.
  • TOEFL(opent in nieuw venster)
    Benodigde score: internet-based 80, paper-based 550. De test mag niet langer dan 2 jaar geleden zijn afgenomen.
  • Cambridge Advanced English(opent in nieuw venster)
    Benodigd niveau: ESOL CAE-B2. Cambridge (First (FCE) Grade B (173-175) /First (FCE) Grade C (169-172))
  • Een deelcertificaat Engels behaald op het eindexamen havo of vwo.

Contact

Vragen over het 21+- toelatingsonderzoek, de voorbereidende cursussen/trainingen of de 21+- toetsen?

06 2853 3546(opent in nieuw venster)
(10.00 - 16.30 uur, niet voor bellen of sms)
020 595 1405(opent in nieuw venster)
Werkdagen 09.30 - 13.30 uur