Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Maak een profiel van jezelf

De eerste stap in je studiekeuzeproces is bepalen wie jij bent. Wat vind je leuk om te doen? Waar ben je goed in? Wat vind je belangrijk? Deze vragen beantwoord je in een persoonlijk profiel. Hoe je dat profiel maakt, vind je hier.

Als iemand anders jouw ingevulde profiel leest, moet hij of zij jou daarin herkennen. Bespreek daarom je profiel met mensen die jou goed kennen en check zo of je profiel klopt.

Dit ben ik

Jongen buiten

Wat zijn jouw sterke eigenschappen?
Noem er 5.

​​​​​Ben je bijvoorbeeld zelfstandig of heel erg sociaal? Kun je goed plannen of ben je creatief? Ben je sportief? Werk je heel nauwkeurig? Etc. Denk ook aan eigenschappen waarmee een leraar jou zou omschrijven.

Waar ben je minder goed in? Noem er 5.

Denk hierbij aan eigenschappen die bij jou minder sterk ontwikkeld zijn, zoals ruimtelijk inzicht, communicatieve vaardigheden of nauwkeurigheid. Maar denk ook aan vakken op school waar je minder goed in bent.

Dit vind ik leuk

Wat doe je graag in je vrije tijd en wat vind je daar precies leuk aan? Noem er 5.

Kijk eens naar de kenmerken die bij de door jou genoemde dingen horen. Is het iets dat je alleen doet of in teamverband? Is het iets sportiefs of iets creatiefs? Deze kenmerken zeggen vaak ook iets over jou.

Nog een vraag: Wat is je lievelingsvak op school en waarom?

Dit vind ik belangrijk

Welke factoren hebben invloed op jouw studiekeuze? Kun je er 5 noemen?

Dit kunnen praktische factoren zijn, die met de opleiding te maken hebben, zoals de stad waar je wilt studeren, de hoeveelheid zelfstudie, of je de opleiding kunt combineren met hobby's/bijbaan, etc. Maar het kunnen ook andere factoren zijn, zoals de beroepsmogelijkheden, de mening van je familie/vrienden, etc.

Als je bovenstaande vragen hebt beantwoord, heb je je persoonlijk profiel. Dit profiel kun je gebruiken om te kijken welke opleidingen bij jou passen. Zie je jouw sterke eigenschappen, kenmerken en factoren terug bij de opleiding die je leuk lijkt? Dan is dat zeker een opleiding om eens beter te gaan bekijken, door bijvoorbeeld deel te nemen aan een studiekeuzeactiviteit.

Vind je het moeilijk om je profiel te maken? Dan biedt de HvA je de volgende mogelijkheden:

Ga in gesprek met een keuzecoach
Doe mee aan de Keuze-3-daagse
Krijg hulp tijdens het Studiekeuzetraject