Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Afstudeerjaar Fysiotherapie

In het afstudeerjaar werken studenten toe naar het niveau van startbekwaam fysiotherapeut. Ze combineren een seniorstage, een beroepsproduct en twee onderwijsmodules, en tonen aan dat ze klaar zijn voor zelfstandig en professioneel handelen.

Wat houdt het afstudeerjaar in?

Het vierde jaar loopt van begin september tot begin mei en kent één moment van indelen. Studenten stellen hun eigen leerroute samen en werken aan leeruitkomsten gebaseerd op het KNGF-competentieprofiel. Het afstudeerjaar bestaat uit:

  • Seniorstage (min. 480 uur)
  • Beroepsproduct (met verplichte onderdelen en terugkomactiviteiten op HvA) (760 uur)
  • Twee specialistische onderwijsmodules
  • Portfolio-assessment als afsluiting

Wil je meer informatie over het afstudeerjaar? Bekijk de presentatie voor het werkveld.

Presentatie werkveld over afstudeerjaar

Rol van de stage

Het stageadres speelt een belangrijke rol in het toewerken naar startbekwaamheid. Studenten ontwikkelen zich richting zelfstandig functioneren, met begeleiding van zowel stageadres als opleiding.

Waarom belangrijk?

De praktijkstage ontwikkelt voornamelijk de beroepsrollen:

  • Zorgverlener
  • Gezondheidsbevorderaar
  • Samenwerkingspartner
  • Reflectieve professional
  • Communicator

Begeleiding & feedback

Tijdens de stage verzamelt de student datapunten zoals observaties, evaluaties, feedbackmomenten en opdrachten. Enkele datapunten zijn verplicht, zoals:

  • De eindevaluatie
  • Een klinisch redeneeropdracht

De beoordeling en feedback van het stageadres zijn hierin essentieel.

Afspraken met de student

Samen maak je vooraf een planning waarin wordt afgestemd:

  • Of de student op de stageplek een beroepsproduct kan ontwikkelen
  • Of stage en beroepsproduct gelijktijdig of gescheiden plaatsvinden
  • Hoe de stage-uren verdeeld worden over de periode

Het beroepsproduct

Wat is het?

De student ontwikkelt een product of dienst dat:

  • Een probleem in de praktijk oplost, of
  • Nieuwe kennis genereert voor de praktijk, of
  • Een implementatieplan maakt voor een bestaand product dat nog niet wordt gebruikt.

Varianten waaruit studenten kiezen

  • Case report
  • Praktijkgerichte onderzoeksvraag, mogelijk vanuit:
    • Een 1e-lijn fysiotherapiepraktijk
    • Een ziekenhuis of revalidatie-instelling
    • Een organisatie in de wijk
    • Een HvA-lectoraat
    • Een onderzoeksinstelling

Voorbeelden

Waarom belangrijk?

Het beroepsproduct ontwikkelt voornamelijk de beroepsrollen:

  • Innovatieve professional
  • Samenwerkingspartner
  • Organisator
  • Reflectieve professional
  • Communicator

Studenten tonen hierbij Evidence Based Practice (EBP): kritisch analyseren, onderbouwen, keuzes maken en bijdragen aan vernieuwing.

Begeleiding beroepsproduct

De inhoudelijke begeleiding ligt grotendeels bij de opleiding.

Rol van het stageadres:

  • Meedenken als klankbord
  • Ruimte bieden om aan het product of dienst te werken
  • Informatie beschikbaar stellen aan student
  • Eventuele praktijkopdracht aandragen (maar dit hoeft niet)

Wanneer er geen opdracht aanwezig is, ontwikkelt de student er zelf één. Hierbij begeleidt de opleiding.

Onderwijsmodules & leergemeenschap

Naast stage en beroepsproduct:

  • Volgt de student twee specialistische onderwijsmodules
  • Neemt de student deel aan een leergemeenschap met vaste docenten (1 of 2 dag(en) per week op de HvA)

Deze bijeenkomsten ondersteunen reflectie, verdieping, voorbereiding op het werkveld en voortgang in het beroepsproduct.

Bekijk de veelgestelde vragen (FAQ)