Afstudeerjaar Fysiotherapie
In het afstudeerjaar werken studenten toe naar het niveau van startbekwaam fysiotherapeut. Ze combineren een seniorstage, een beroepsproduct en twee onderwijsmodules, en tonen aan dat ze klaar zijn voor zelfstandig en professioneel handelen.
Wat houdt het afstudeerjaar in?
Het vierde jaar loopt van begin september tot begin mei en kent één moment van indelen. Studenten stellen hun eigen leerroute samen en werken aan leeruitkomsten gebaseerd op het KNGF-competentieprofiel. Het afstudeerjaar bestaat uit:
- Seniorstage (min. 480 uur)
- Beroepsproduct (met verplichte onderdelen en terugkomactiviteiten op HvA) (760 uur)
- Twee specialistische onderwijsmodules
- Portfolio-assessment als afsluiting
Wil je meer informatie over het afstudeerjaar? Bekijk de presentatie voor het werkveld.
Rol van de stage
Het stageadres speelt een belangrijke rol in het toewerken naar startbekwaamheid. Studenten ontwikkelen zich richting zelfstandig functioneren, met begeleiding van zowel stageadres als opleiding.
Waarom belangrijk?
De praktijkstage ontwikkelt voornamelijk de beroepsrollen:
- Zorgverlener
- Gezondheidsbevorderaar
- Samenwerkingspartner
- Reflectieve professional
- Communicator
Begeleiding & feedback
Tijdens de stage verzamelt de student datapunten zoals observaties, evaluaties, feedbackmomenten en opdrachten. Enkele datapunten zijn verplicht, zoals:
- De eindevaluatie
- Een klinisch redeneeropdracht
De beoordeling en feedback van het stageadres zijn hierin essentieel.
Afspraken met de student
Samen maak je vooraf een planning waarin wordt afgestemd:
- Of de student op de stageplek een beroepsproduct kan ontwikkelen
- Of stage en beroepsproduct gelijktijdig of gescheiden plaatsvinden
- Hoe de stage-uren verdeeld worden over de periode
Het beroepsproduct
Wat is het?
De student ontwikkelt een product of dienst dat:
- Een probleem in de praktijk oplost, of
- Nieuwe kennis genereert voor de praktijk, of
- Een implementatieplan maakt voor een bestaand product dat nog niet wordt gebruikt.
Varianten waaruit studenten kiezen
- Case report
- Praktijkgerichte onderzoeksvraag, mogelijk vanuit:
- Een 1e-lijn fysiotherapiepraktijk
- Een ziekenhuis of revalidatie-instelling
- Een organisatie in de wijk
- Een HvA-lectoraat
- Een onderzoeksinstelling
Voorbeelden
- Product brochure voor READE, bekijk hier(opent in nieuw venster).
- 'Rap op Stap'-app voor Zorgcirkel, bekijk hier.
Waarom belangrijk?
Het beroepsproduct ontwikkelt voornamelijk de beroepsrollen:
- Innovatieve professional
- Samenwerkingspartner
- Organisator
- Reflectieve professional
- Communicator
Studenten tonen hierbij Evidence Based Practice (EBP): kritisch analyseren, onderbouwen, keuzes maken en bijdragen aan vernieuwing.
Begeleiding beroepsproduct
De inhoudelijke begeleiding ligt grotendeels bij de opleiding.
Rol van het stageadres:
- Meedenken als klankbord
- Ruimte bieden om aan het product of dienst te werken
- Informatie beschikbaar stellen aan student
- Eventuele praktijkopdracht aandragen (maar dit hoeft niet)
Wanneer er geen opdracht aanwezig is, ontwikkelt de student er zelf één. Hierbij begeleidt de opleiding.
Onderwijsmodules & leergemeenschap
Naast stage en beroepsproduct:
- Volgt de student twee specialistische onderwijsmodules
- Neemt de student deel aan een leergemeenschap met vaste docenten (1 of 2 dag(en) per week op de HvA)
Deze bijeenkomsten ondersteunen reflectie, verdieping, voorbereiding op het werkveld en voortgang in het beroepsproduct.