Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Project

Samen bewegen: diversiteit en inclusie in de gymles

-
kinderen in gymzaal met gymjuf HvA onderzoeksproject Samen bewegen

Slechts 50% van de jongeren haalt de dagelijkse beweegrichtlijn. In het project Samen Bewegen keken onderzoekers naar hoe je de les lichamelijke opvoeding inclusiever, betekenisvoller en motiverender maakt voor álle leerlingen. Een gymles waarin iedereen zich welkom voelt, vergroot plezier, betrokkenheid en zelfvertrouwen. Toch ervaren veel jongeren de gymzaal nog steeds als een plek waar je wel of juist niet meedoet.

Het projectteam onderzocht welke mechanismen succesvolle buurtinitiatieven voor bewegen sterk maken. Ook keken de onderzoekers hoe je deze inzichten vertaalt naar de les lichamelijke opvoeding (LO). Eén vraag stond centraal: hoe zorg je voor LO-onderwijs dat past bij de diversiteit in elke klas?

Tijdens het onderzoek werkte het projectteam samen met jongeren, docenten LO, buurtinitiatieven en partners in Amsterdam, Den Haag en Eindhoven. Uit de gesprekken bleek steeds hoe belangrijk echte verbinding met leerlingen is. Een terugkerend thema was aansluiten bij wat leerlingen al kennen. Als nieuwe activiteiten een brug slaan tussen vertrouwde en onbekende vormen van bewegen, ontstaat een veilige leeromgeving. Dit vergroot betrokkenheid en geeft ruimte om te groeien.

Diversiteits-sensitief lesgeven volgt geen vast stappenplan. Het vraagt om docentkwaliteiten zoals een open houding, leerlingen écht zien en begrijpen, en kunnen meebewegen in het moment. Daarom vraagt elke klas om een eigen aanpak.

Resultaten

Uit het onderzoek blijkt dat docenten LO meerdere inhoudelijke ‘knoppen’ hebben om hun lessen inclusiever te maken. Een eerste stap is bewust reflecteren op het eigen handelen. Daarom ontwikkelde het projectteam samen met docenten LO en coaches van buurtinitiatieven een workshop. De workshop bestaat uit 2 sessies. In de eerste sessie werken docenten LO aan bewustwording en taalgebruik. In de tweede sessie passen zij de opgedane kennis toe in de eigen beroepspraktijk.

Ook het curriculum van de lessen LO speelt een belangrijke rol. Je kunt leerdoelen op verschillende manieren bereiken. Je kunt deze ook koppelen aan niet-traditionele sport- of activiteitgerichte programma’s.

Betekenisvol en gelijkwaardig bewegingsonderwijs houdt rekening met verschillen tussen leerlingen. Dit gaat om motorische, sociale, culturele én emotionele aspecten. Dat betekent onder meer:

  • werkvormen kiezen met ruimte voor verschil in niveau en tempo.
  • activiteiten aanbieden die aansluiten bij culturele ervaringen van leerlingen, zoals bepaalde dansvormen.
  • aandacht hebben voor sociaal-emotionele veiligheid, bijvoorbeeld door kritisch te kijken naar beoordelingscriteria en groepsindeling.
  • verbinding maken met leerlingen door je te verdiepen in de leerling, bijvoorbeeld door te vragen naar religieuze gebruiken of samen oplossingen te zoeken als meedoen lastig is.
  • rekening houden met verschillende redenen om te bewegen, zoals competitie en samenwerking, gezondheid en plezier.

Gelijkwaardigheid betekent niet dat iedereen hetzelfde doet en hetzelfde behandeld wordt. Het betekent dat elke leerling krijgt wat nodig is om te komen tot een leven lang bewegen. Als leerlingen zich gezien en begrepen voelen, groeien zij. In bewegen én als mens.

Publicaties/producten

Betrokken lectoraten

  • Bewegen in en om school (HvA)
  • De Pedagogische Functie van Onderwijs en Opvoeding (HvA)
  • Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving (Haagse Hogeschool)
  • Move to Be (Fontys Sporthogeschool)

Projectteam HvA

  • Eva-Luca Pouwer
  • Eline Flux
  • Mirka Janssen
  • Ruben Fukkink
  • Pim Schaatsenberg

Externe partners

  • Comenius Lyceum, Amsterdam
  • Bindelmeer College, Amsterdam
  • Bredero College, Amsterdam
  • Van Maerlantlyceum, Eindhoven
  • Varendonck College, Eindhoven
  • Yuverta Boskoop, Den Haag
  • Metis Montessori Lyceum, Amsterdam
  • Elde College, Eindhoven
  • Francois Vatel VMBO, Den Haag
  • Favella street
  • 3x3 Unites
  • SK-coaching
  • Dynamo Jeugdwerk
  • LGBT+ Youth Performance
  • MBO Sport en bewegen Opleiding Urban Sport Trainer: Bastiaan Pleizier
  • Windesheim Lectoraat Bewegen, school en sport: Corina van Doodewaard
  • Stichting Leerplan Ontwikkeling: Jacob Nienhuis
  • VU Faculteit gedrags- en bewegingswetenschappen en LEARN!: Anne de Bruijn
  • Gemeente Amsterdam: Floor Popken
  • Kenniscentrum Sport & Bewegen (KCSB)

Lectoraat Bewegen in en om School

Dit project valt onder het lectoraat Bewegen in en om School. Meer weten?

Bezoek website lectoraat Bewegen in en om School