Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Project

Pluk de data!

-

‘Pluk de data!’ ontwikkelt onderwijsactiviteiten en -materialen voor effectief onderwijs in Computational Thinking binnen de context van bestaande schoolvakken in het voortgezet onderwijs.

Het project ‘Pluk de data!’ ontwikkelt onderwijsactiviteiten en -materialen voor effectief onderwijs in Computational Thinking binnen de context van bestaande schoolvakken in het voortgezet onderwijs.

Docenten en lerarenopleiders constateren dat het benutten van data een steeds prominentere rol speelt in hun vakgebieden (en de maatschappij) en vragen zich af hoe ze hun leerlingen hiervoor de juiste vaardigheden kunnen meegeven. Om datasets te benutten moet je leren hoe je taken door een computer kunt laat uitvoeren, de hiervoor benodigde vaardigheden worden ook wel Computational Thinking genoemd. Echter, tussen een eerste introductie met programmeren op de basisschool en verdieping met een keuzevak informatica ligt voorlopig een gat in het onderwijsaanbod. Bovendien ligt in het bestaande aanbod de nadruk vaak niet op het toepassen van Computational Thinking binnen de context van een vak, terwijl het leren toepassen van Computational Thinking binnen specifieke contexten van groot belang is voor later gebruik van deze vaardigheden in de maatschappij.

Projectteam

  • Anders Bouwer
  • Bert Bredeweg (projectleider)
  • Sharon Calor (projectleider)
  • Marjolein van Dekken
  • Marco Kragten
  • Albert Logtenberg
  • Dorrith Pennink
  • Josefien Sweep

Subsidie

SIA Raak Publiek

Ontdek de onderzoeksresultaten van Pluk de Data!