Hoe overleven studenten de lockdown?

Jan, Jesse en Thomas hebben aandacht gevraagd voor de problemen waar studenten mee kampen tijdens én na de lockdown.

In de lockdown, waar de hele maatschappij mee heeft moeten omgaan, zijn de studenten helaas afgewimpeld als een groep 'met wie het wel goed komt'. Om dat probleem zichtbaar te maken, is er een interview opgezet tussen een journalist en studenten, om te kunnen toelichten hoe en waarom deze studenten door de zware lockdown-periode zijn gekomen. Het artikel is verschenen in de IJmuder courant, het Dagblad Kennemerland, Noord-Hollands Dagblad en het Haarlems Dagblad met een totaal bereik van minimaal 250.000 weergaven.

In de afgelopen periode is het voor veel mensen in Nederland een moeilijke sociale tijd geweest. Het wegvallen van sportclubs, fysieke lessen, recreatie en nog veel meer heeft ervoor gezorgd dat mensen creatief moesten zijn in hun dagbesteding.

Vooral studenten kregen het hard te verduren. Sociaal contact bij het kennismaken met de opleiding is belangrijk voor de ontwikkeling van zo’n student. Onderzoeksinstituut Trimbos heeft een onderzoek gedaan onder duizenden hogeschool- en universiteitsstudenten: 25% van de studenten had, of heeft, wel eens zelfmoordgedachtes door het sociale isolement als resultaat van de lockdown. Als studenten was het voor Jan, Jesse en Thomas heftig om te zien dat deze uitkomsten zo dichtbij komen.

Tijdens het vooronderzoek kwam sociaal contact duidelijk als oplossing naar voren. Zodoende werd er een bootcamp bij ActionPlanet (Spaarnwoude) georganiseerd, om eerstejaars HvA-studenten kennis met elkaar én de opleiding te laten maken. Helaas kon dit last-minute niet doorgaan en werd er een interview opgezet om tweedejaars studenten te vragen naar hun ervaringen tijdens de lockdown.

Hoewel de uitkomsten van het onderzoek van Trimbos schokkend waren, bleek het in de praktijk ook anders te kunnen. De geïnterviewde studenten zijn de lockdownperiode redelijk tot goed doorgekomen. Dat kwam voornamelijk door het feit dat het studenten waren die hun persoonlijke skills al behoorlijk hadden ontwikkeld. Zonder dat de studenten het door hadden, benoemde ze een aantal skills die hen hielpen door de lockdown te komen. Factoren zoals: persoonlijk leiderschap, creativiteit, initiatief nemen en kritisch denken zijn skills die de studenten hebben geholpen. Het beschikken over deze skills is niet vanzelfsprekend voor elke student.

Uit het onderzoek, en interview tussen de journalist en studenten, is de uitkomst glashelder: studenten hebben een mogelijkheid/handvat nodig om persoonlijk te ontwikkelen. Hierbij horen het ontwikkelen van de zojuist genoemde skills, maar ook de sociale/fysieke contacten.

Gelukkig liggen er nog meerdere bootcamps in het verschiet, die vanaf april weer van start gaan. Om de ontwikkeling van de persoonlijke skills te ondersteunen zijn initiatieven als bootcamps een effectief middel om bij te dragen aan de totstandkoming van persoonlijke ontwikkeling. Studenten mogen niet meer gezien worden als een groep met wie het wel goed komt. Er moet juist meer aandacht worden besteed aan de persoonlijke ontwikkeling naast de professionele ontwikkeling.

Gepubliceerd door  Faculteit Business en Economie 18 februari 2022