Heb jij het onder controle?

Quentin, Sebastiaan, Max, Yassin Massrour en Alexander bedachten twee campagnes die jongeren ervoor moeten behoeden verslaafd te raken aan alcohol of drugs, onder het motto 'voorkomen is beter dan genezen'.

Tijdens de COVID-19 pandemie is er bij jongeren veel ontstaan op het gebied van eenzaamheid en stress. Door deze factoren is er bij jongeren een stijging ontstaan op gebied van alcohol- en drugsgebruik. Deskundigen baren zich zorgen omdat dit kan leiden tot een drugsverslaving of ernstige gezondheidsproblemen.

Door de aanzienlijke stijging in alcohol- en drugsgebruik is het heel erg van belang om awareness te creëren onder deze doelgroep zodat zij zich bewust worden van de schade die dit kan aanbrengen, en het is goed om voorlichtingen te geven op gebied van deze onderwerpen. Door voorlichtingen te geven zullen de jongeren veiliger kunnen omgaan met het gebruik van alcohol en drugs en omtrent de schade die het kan aanrichten. Door hierover campagne te voeren op de juiste plekken en platformen moet de doelgroep bereikt worden en hier over worden toegelicht. Het gaat er ook vooral om dat jongeren wellicht toch vaker naar drugs of alcohol grijpen dan voor de coronapandemie zonder dat zij zich hier van bewust zijn. Vaak zien de jongeren er ook de nadelen niet van in omdat het 'gewoon' is in de kringen waarin zij zich begeven. En dat is het gevaarlijke er aan want voordat zij het door hebben kan er dus een alcohol/drugsverslaving ontstaan zijn. De campagne draait dan eigenlijk ook om voorkomen is beter dan genezen.

Om tot een goede en effectieve campagne te komen, zijn er veel brainstormsessies geweest en is er simpelweg rond de tafel gegaan met verschillende partijen om tot een goed kloppende campagne te komen. Dat heeft uiteindelijk geleidt tot twee campagnes: één op de traditionele -en één op de moderne manier van campagnes draaien. De traditionele campagne is gevoerd op verschillende locaties in Nederland zoals in steden als: Amsterdam, Leiden, Utrecht, Den Haag en Rotterdam posters opgehangen met een zelfgemaakte QR code die mensen doorsturen naar Unity.nl. Dat is een organisatie die informatie en voorlichtingen vrijgeeft over het gebruik van drank en drugs. Voor de campagne is er expliciet gekeken naar locaties waar veel studenten wonen en samen komen. Dus voornamelijk op de druk bezochte plekken en de regio’s waar de horeca zich bevindt deze posters etc. verspreidt.

Voor de moderne campagne is er een samenwerking weten te realiseren met een enorm nieuwsplatform voor jongeren op Instagram: @Instavandaag. Zij hebben momenteel 315.000 volgers en wilden al eerder wat doen voor de jeugd op het gebied van (mentale) gezondheid. De campagbe sluit hier goed op aan en gaven zij eigenlijk meteen aan dat deze campagne op het goede moment bij hen terecht kwam. Samen met het contentteam van Instavandaag is er een informatief Instagrambericht en Instagramstory opgezet en online gezet om awareness te creëren voor het project en het doel. Het bericht is inmiddels meer dan 3.000 keer geliked en er is meer dan 100 keer op gereageerd. Bekijk onze online campagne en deel het bericht waar mogelijk om meer awareness te creëren.

Gepubliceerd door  Faculteit Business en Economie 3 februari 2022