Gehoorschade?

Dat overkomt mij echt niet!

Een groeiend aantal jongeren krijgt last van gehoorproblemen als gevolg van een langdurige blootstelling aan (te) harde muziek op festivals en feesten. Wij als studenten van de opleiding Commerciële Economie, Roxy de Brouwer, Meline de Jong, Wouter Piet, Niels Klijnsma, Tijn Jantzen en Loek Kortrijk besloten dat het tijd werd voor actie!

Gehoorschade onder jongeren

Volgens onderzoekers van het Amsterdam UMC heeft een kwart van Nederlandse jongeren tussen 15 en 25 jaar gehoorschade. KNO-arts Thomeer van UMC Utrecht benadrukt dat lawaaischade bij 10% van de tinnituspatiënten voorkomt. Gehoorschade ontstaat doordat fijne haarcellen in het slakkenhuis door geluidsdruk beschadigd raken, vergelijkbaar met een grasveld waarover een bulldozer raast. Tinnitus, een piepend geluid, is een bekend gevolg. Jongeren onderschatten vaak de impact, maar er is wel degelijk onomkeerbare schade. Wij, als studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), willen dit maatschappelijke probleem meer onder de aandacht brengen, want een gebrek aan voorlichting lijkt een deel van het probleem te zijn.

Hoe wij de decibels dempen

Om dit maatschappelijke probleem onder jongeren onder de aandacht te brengen hebben wij samengewerkt met de Nederlandse oordoppen fabrikant Pluggerz, een bedrijf dat zich al jaren inzet om gehoorschade bij jongeren te voorkomen. Bij aanvang van dit project hebben wij een bezoek gebracht aan het hoofdkantoor van Pluggerz. Tijdens deze ontmoeting kregen wij een uitgebreide rondleiding, hebben wij op maat gemaakte oordopjes mogen laten maken en al onze campagne ideeën besproken.

De campagne die wij hebben gerealiseerd hebben wij gelanceerd op de socials waaronder TikTok, LinkedIn en Instagram. Uiteindelijk hebben wij met deze campagne ongeveer 170.000 mensen bereikt en mogen informeren over het gebruik van gehoorbescherming op feesten en festivals. Dit is gerealiseerd aan de hand van diverse soorten content en een informatief artikel over gehoorschade bij jongeren.

Naast het verspreiden van onze campagne op Tiktok hebben wij ook de kans gekregen om deze uit te lichten bij Radio 538. Dit hebben wij gedaan in samenwerking met het radio 538 DJ hotel, waarbij tijdens het Amsterdam Dance Event (ADE) iedere dag live exclusieve showcases te beluisteren zijn van onder andere Joel Corry, Afrojack en Hardwell.

Deze showcase trekt al jaren een groot publiek aan luisteraars, waardoor dit voor ons een ideaal moment was om dit maatschappelijke probleem onder de aandacht te brengen. Met deze actie hebben wij rond de 160.000 luisteraars weten te bereiken.

Wil je meer weten over de oorzaken en gevolgen van gehoorschade? Bezoek dan deze link voor meer uitgebreide informatie. Houd voor verdere updates en content ons social media in de gaten.

“Samen kunnen wij het verschil maken!" Laten we samenwerken om de bewustwording van gehoorschade bij jongeren te vergroten en te voorkomen. "Doe mee en bescherm je gehoor!”

Gepubliceerd door  Afdeling Communicatie 4 december 2023