Burn-outs

Sascha, Zoë, Lyndsey en Caitlin hebben zich de afgelopen periode bezig gehouden met hun campagne rondom burn-outs. Ze vinden dat burn-outs vaak genoeg niet serieus worden genomen. Door de media niet maar ook door de mensen zelf niet. Dit resulteert in een verhogend percentage van burn-outs in Nederland. Deze 4 studenten van de opleiding Commerciële Economie willen burn-outs graag bespreekbaar maken zodat mensen het serieuzer gaan nemen en ook de klachten gaan herkennen. De studenten hebben gekozen voor dit maatschappelijk probleem omdat het een heel actueel onderwerp is en bij een van de studenten staat dit onderwerp erg dichtbij. Burn-outs worden niet altijd serieus genomen. Mensen vinden het aandachttrekkerij, een manier om onder je werk uit te komen, aanstellerij. Er wordt vaak grappig over gedaan of niet serieus genomen. Dat is waarom de studenten een campagne zijn gestart. Ze hebben een filmpje gemaakt over het overprikkeld zijn buiten werktijden. Dit kan bijvoorbeeld komen door de telefoon die vaak 24/7 aan staat. Vaak zie je ook in het OV veel mensen nog bellen met hun werk. Nog even dat laatste mailtje versturen in de trein of nog even aan dat rapport werken. Dit zorgt voor weinig rust bij de mens. Ook hebben de studenten op het station gestaan met een rode knop waarbij ze vroegen aan mensen op de knop te drukken wanneer zij werkdruk ervaren. Enorm veel mensen hebben op die knop gedrukt. De studenten gingen het gesprek aan met deze mensen. Ze vroegen onder andere waardoor het komt dat ze werkdruk ervaren, wat hun klachten waren en wat ze er aan gingen doen. De campagne heeft een aantal samenwerkingen met zich meegebracht. De studenten hadden een samenwerking met onder andere CSR. Dit is het expertisecentrum voor stress en veerkracht. Ook hebben ze een samenwerking gehad met STRASS. Dit is een methode die stress verminderd. Deze 2 stakeholders hebben de studenten vooral geholpen met het verkrijgen van meer informatie over het onderwerp. Daarnaast hebben de studenten hulp gehad van een influencer die voor een bereik heeft gezorgd van 461k volgers. Buiten het bereik van de influencer hebben ze ook een TikTok filmpje geplaatst die viraal ging. Hier hebben ze nog is een bereik van 104k mee geregeld.

Gepubliceerd door  Afdeling Communicatie 21 december 2022