Be the light in someone's darkest night

Studenten Maikel Bijlsma, Joëlle Klinkhamer, Sem de Jong en Thor de Groot schenen op 8 december 2021 letterlijk en figuurlijk licht op een jaarlijks terugkerend probleem: seizoensdepressie. Zij staken duizend kaarsen aan in de Grote St.-Bavokerk in Haarlem.

Volgens HulpGids.nl hebben er 1,2 miljoen mensen in Nederland in meer of mindere mate last van een depressieve stemming tijdens het najaar, de winter en het vroege voorjaar. Bij ongeveer 450.000 van hen is sprake van een winterdepressie. Een voornaamste reden van winterdepressie is het gebrek aan licht. In samenwerking met Banka Media en de Grote of St.-Bavokerk hebben deze vier studenten een statement gemaakt om mensen elkaar in de donkere periode te steunen, door duizend kaarsen te plaatsen in de Grote St.-Bavokerk.

De kerk werd de gekozen locatie door de samenhorigheid die in deze donkere dagen in de kerk te vinden is. Alle geplaatste waxinelichtjes vormden een grootse brandende kaars. Elk individueel kaarsje staat voor een persoon die aan seizoendepressie leidt en vormt de totale kaars die staat voor dit algemene probleem in onze maatschappij.

De call-to-action van de studenten is om mensen het licht van een ander weer aan proberen te zetten; vraag aan elkaar hoe het gaat en of je kan helpen, zoek ook op verschillende platformen op hoe je mensen kan herkennen en helpen die last hebben van winterdepressie.

Bereik van de campagne

De campagne is op verschillende social media gedeeld en zowel het Haarlemsdagblad (bereik 449.000 lezers) als het Noord-Hollandsdagblad (bereik 1.072.000 lezers) hebben dit op hun website en in de fysieke kranten geplaatst.

Gepubliceerd door  Faculteit Business en Economie 18 januari 2022