AI identiteitsfraude

Vanwege de snelle opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) maken studenten Commerciële Economie Yassine Amenkour, Daniel den Boer, Raju Hirlal, Chanceller Koduah en Javad Sekandari van de richting Global Marketing zich zorgen over de gevaren van identiteitsfraude met behulp van AI. In november 2023 hebben zij middels guerrillamarketing in Amsterdam en een nagebootste video van BN’ers met behulp van AI op sociale media aandacht gevraagd voor bewustwording en preventie.

De global marketeers hebben zich de afgelopen tijd beziggehouden met het verkennen van AI voor de toekomst. Ze merkten op dat het met AI kinderspel is om stemmen en gezichten na te bootsen, ongeacht wie het is. Dit vonden ze verontrustend. Wat nog verontrustender was, is het feit dat weinig mensen zich hiervan bewust waren. Mensen waren vooral gefocust op de positieve mogelijkheden van AI, zoals ChatGPT en DALL·E. Samen met TrueHandle, een bedrijf dat zich richt op het beveiligen van online identiteiten, zijn de global marketeers aan de slag gegaan om zoveel mogelijk mensen te bereiken en te informeren over hoe ze identiteitsfraude door AI kunnen voorkomen. Dit leidde tot het initiatief LALA: Laat Authentificeren, of Laat Achterwege.

LALA is een codewoord waarmee mensen onderling kunnen afspreken welke reactie moet volgen om te verifiëren dat ze praten met de juiste persoon en niet met een fraudeur die een stem heeft nagebootst. De global marketeers hebben een volledige website ontwikkeld waar mensen alles kunnen leren over identiteitsfraude door AI en hoe ze dit kunnen voorkomen. De vraag was echter: hoe konden ze zoveel mogelijk mensen kosteloos naar de website krijgen?

Omni-channel marketingcampagne

Al snel kwamen ze samen tot een oplossing: ze wilden zowel fysiek als online zo intensief mogelijk aanwezig zijn gedurende een kort tijdsbestek. Het idee was om angst te gebruiken als thema om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Ze wisten namelijk dat angst ervoor kon zorgen dat mensen de boodschap eerder zouden delen met vrienden en kennissen. Daarom gebruikten ze zelf AI om stemmen en gezichten van bekende Nederlanders na te bootsen, waarin ze de gevaren van AI met bewijs konden aantonen. Ze maakten een videoboodschap en deelden de video's op LinkedIn, Instagram en TikTok.

Daarnaast vroegen de global marketeers om kleding uit hun omgeving van voorgaande verkleedfeesten om op te vallen tijdens een Guerrillamarketingstunt: ze stonden op verschillende plekken in Amsterdam met gele kartonnen borden met tekst en QR-codes, maskers van internationale leiders en felgekleurde overalls. Zo wilden ze zowel Nederlanders als toeristen bewust maken van de gevaren van AI. Hiermee benaderden ze veel verraste en geïnteresseerde mensen.

Het resultaat: dankzij owned en earned media een bereik van >150.000 mensen op LinkedIn, 142.500 op TikTok, 9800 op Instagram, 3000 unieke bezoekers die zich geïnformeerd hebben middels de website, uitnodigingen om te spreken op evenementen over internetveiligheid en de “donkere kant van AI” voor de Impact Magazine. Dit hebben zij met €0 weten te realiseren dankzij een creatieve aanpak waarin zij marketingelementen hebben verwerkt.

Gepubliceerd door  Afdeling Communicatie 4 december 2023