Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Claudio van den Berg

Tweedejaarsstudent SJD

"In het werkveld waar wij als SJD’er terecht zullen komen gaat het niet alleen om juridische problemen, maar ook de achtergrond daarvan."

“Bij mijn studiekeuze twijfelde ik tussen HBO-Rechten en SJD. Het sociale aspect van deze opleiding sprak me het meest aan: om mensen die in problemen zijn geraakt verder te kunnen helpen. Je leert veel over omgaan met mensen. In het werkveld waar wij als SJD’er terecht zullen komen gaat het niet alleen om juridische problemen, maar ook de achtergrond daarvan. Iemand met schulden kan bijvoorbeeld ook lijden aan een depressie. Dan is het belangrijk die achtergrond mee te kunnen nemen in het zoeken naar een oplossing.

Dus naast hulpverlening ben je bezig met onderzoeken. Wat gaat er in iemands hoofd om? Wat speelt er mee in zijn situatie? Waarom zijn deze problemen ontstaan? Die verdieping vind ik interessant. Veel onderzoeksprojecten doe je in groepsverband en vaak ga je erop uit in Amsterdam. Daar leer je veel van.

Het onderwijs bestaat vooral uit werkgroepen, dus geen grote hoorcolleges. Dat vind ik een pluspunt, er is veel interactie tussen docenten en studenten. En ik merk dat de HvA staat voor diversiteit. In de klas komen allerlei achtergronden samen. Je mag zijn wie je bent en dat zorgt voor een prettige sfeer."