Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Verhaal

Michael van der Linden

Alumnus Master Professioneel Meesterschap

Michael van der Linden

''Tijdens de opleiding heb ik veel meer expertise ontwikkeld waardoor ik mijn keuzes kan onderbouwen vanuit de theorie.''

‘Ik werk ruim twaalf jaar als docent bij de opleiding CIOS Haarlem Hoofddorp van het ROC Nova College. Ik ben mentor van een eerstejaars klas en geef het vak trainingskunde aan eerstejaars- studenten. Daarnaast ben ik docent voor het keuzedeel sportmassage. Eind 2024  heb ik de masteropleiding Professioneel Meesterschap afgerond en daar ben ik trots op. Het heeft me veel gebracht. Ik maak inmiddels deel uit van een onderwijs- en ontwikkelgroep. Een mooie stap vooruit waardoor ik meer uitdaging krijg in mijn werk. Ook financieel ga ik erop vooruit.

Voor mij is het belangrijk om mijn inbreng in overleggen over onderwijs goed te onderbouwen en dat dit toegevoegde waarde heeft voor onze opleiding en school. Ik heb gekozen voor deze masteropleiding, omdat ik enthousiaste verhalen van collega's hoorde. En ons management ervaart  toegevoegde waarde van deze opleiding in het handelen van deze docenten.

Tijdens de opleiding heb ik meer theoretische kennis van leren en veranderkunde gekregen. Daarnaast heb ik binnen het CIOS praktijkgericht onderzoek uitgevoerd naar Leren leren, een pijler van het onderwijsconcept van het CIOS.  Ik wilde dit meer op de kaart zetten en docenten hierop bijscholen.
In mijn onderzoek heb ik de resultaten van studenten uit jaar 1 en 2 geanalyseerd. Daarnaast heb ik een enquête onder studenten afgenomen en gesproken met de jaarcoördinatoren en zorgbegeleiders. De resultaten van mijn onderzoek hebben me inzicht gegeven hoe ik Leren leren kan verbeteren. Dat heb ik uitgewerkt in een strategisch plan met onderbouwing van onderwijskundige en pedagogisch-didactische theorie. 
Tijdens de opleiding heb ik geleerd hoe ik deze theorie kan gebruiken als handvat om met collega’s oplossingen te bedenken. En hoe ik met collega’s een professionele leergemeenschap op kan zetten. Ik ben blij dat ik veel meer expertise heb gekregen. Hierdoor kan ik keuzes maken die ik kan onderbouwen. De komende tijd ga ik verder met de beweging die ik in gang heb gezet.