Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Verhaal

Mara van Eekeren

Alumnus Master Pedagogiek

Mara van Eekeren

"Ik vind het prettig dat ik het geleerde meteen kan toepassen in de praktijk."

Ik krijg in de opleiding meer handvaten om mezelf goed uit te drukken en ik leer nog kritischer denken. Dat vind ik heel waardevol. Bij de start van de opleiding had ik dit ook al, maar bij deze master word je steeds gestimuleerd om met een kritische blik en gebaseerd op bestaande theorie naar je eigen organisatie te kijken en innovatieve voorstellen te doen.

Ik heb de Pabo gedaan aan de HvA. Tijdens mijn studie heb ik als invaller gewerkt in de kinderopvang en hier werd ik gevraagd voor de functie van vestigingsmanager. Inmiddels ben ik verantwoordelijk voor de algemene bedrijfsvoering en de pedagogische kwaliteit van de verschillende vestigingen.

Ik merkte als vestigingsmanager dat ik bij bepaalde taken vaak bezig was met ontwerpen, bijvoorbeeld van de inhoud en structuur van functioneren en beoordelen in de organisatie. Ik deed dit allemaal met de theoretische kennis van de pabo, maar ik wilde meer onderbouwing hebben. Daarom ben ik onder andere de master Pedagogiek gaan doen.

Ik krijg in de opleiding meer handvaten om mezelf goed uit te drukken en ik leer nog kritischer denken. Dat vind ik heel waardevol. Bij de start van de opleiding had ik dit ook al, maar bij deze master word je steeds gestimuleerd om met een kritische blik en gebaseerd op bestaande theorie naar je eigen organisatie te kijken en innovatieve voorstellen te doen.
Daarnaast zijn er medestudenten die net zo kritisch zijn als ik. Dat is ook waardevol, om hierin sparringpartners te hebben.  

Ik vind de opleiding goed te doen, maar het kan soms zwaar zijn. Ik ben fulltime blijven werken. Dat betekent dat er veel avonden zijn waarop ik m’n laptop openklap en weer verder moet werken. Toch ben ik betrokken bij de opleiding en wil alles oppikken wat ze me bieden. De docenten van de opleiding zijn zeer gekwalificeerd en hebben het curriculum heel zorgvuldig samengesteld, met de nieuwste theorieën. Ik kan best kritisch zijn, maar ben erg tevreden over deze opleiding.

Ik vind het prettig dat ik het geleerde meteen kan toepassen in de praktijk. Onze docenten hebben vaak ook in de praktijk gewerkt en kan de theorie goed met de praktijk verbinden. Regelmatig hadden wij interessante gastcolleges van mensen uit verschillende werkvelden die met ons bepaalde thema’s doornamen. Dit waren mensen uit het pedagogisch werkveld maar ook daar buiten.
Ik volg de specialisatie Zorgcoördinatie. Daarvoor heb ik onderzoek gedaan naar vroegsignalering bij kinderen tussen nul en vier jaar. Doordat ik dit bespreekbaar maakte op mijn werk, kreeg het meer aandacht en dachten medewerkers hier ook weer meer over na. Daardoor kunnen wij de inrichting van onze zorg ook weer beter aanscherpen.

De opleiding is wat ik ervan had verwacht, dat komt ook omdat ik op een open dag ben geweest. Omdat het woord pedagogiek in de opleidingstitel voorkomt, kun je verwachten dat je veel leert over kinderen, maar dat is niet alleen maar zo. Je leert veel over systemen waar kinderen onderdeel van uitmaken, van de organisatie en het beleid in pedagogische instellingen. Dat is wel iets wat je moet weten voordat je begint.

Ik merk dat de kring die ik aanspreek met mijn nieuwe kennis steeds groter wordt. Eerst waren dat directe medewerkers en inmiddels is dit ook bekend buiten de organisatie. Nu word ik uitgenodigd op bijeenkomsten om te spreken over mijn expertise. Dat is ook weer inspirerend voor de mensen in m’n organisatie.