Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Verhaal

'Mijn werk als stuurman biedt zoveel avontuur dat ik nog geen dag spijt heb gehad'

Pieter, alumnus

Pieter is in juli 2020 afgestudeerd aan de opleiding Maritiem Officier bij de HvA en werkt sinds die tijd als derde stuurman bij Spliethoff.

Hoe ben je in deze baan beland?

“Dat ging eigenlijk vanzelf. Tijdens de opleiding loop je in het derde en vierde jaar stage. In mijn geval, omdat ik na mijn eerste zee-stage voor de 'nautische' leerroute had gekozen, heb ik beide stages aan boord gelopen. Dat deed ik bij Spliethof, één van de rederijen waar HvA goede contacten mee heeft. Na mijn opleiding mocht ik bij ze aangeven wat ik wilde en kon ik gelijk aan de slag als derde stuurman. Een superleuke en avontuurlijke baan.”

Wat houdt je baan precies in?

“Dat verschilt heel erg. Als ik op zee zit, heb ik een 'wacht-schema'. Dat betekent doordeweeks van 8 tot 12 op het dek om veiligheidsmiddelen te checken en andere klusjes te doen. Na de lunch werk ik dan nog twee uur op het dek en daarna heb ik rust. Ik ga dan vaak even sporten, een slaapje doen en avondeten, want 's avonds werk ik op de brug en heb ik vier uur lang avondwacht samen met een matroos. Dan nog even eten in de kombuis en dan slapen, want de volgende ochtend begin ik weer om half acht met het doornemen van de dag met de eerste stuurman.

In het weekend hoef ik minder te doen en ook als we in een haven aankomen, is het schema anders. Dan is het werk vooral afhankelijk van de lading. Sommige ladingen kunnen bijvoorbeeld alleen overdag geladen en gelost worden, andere ladingen gaan 24 uur door.

Bij Spliethoff werk ik in de koopvaardij, of ‘wilde vaart’ zoals ze dat noemen. Dat betekent dat ik geen vaste bestemmingen heb. Je krijgt dus gewoon per keer andere ladingen en andere bestemmingen toegewezen. Al met al ben ik gemiddeld 6 tot 8 maanden per jaar aan het varen.”

Heb je in de praktijk veel aan je opleiding?

“Jazeker, ik heb veel aan mijn opleiding gehad. De internationale eisen die worden gesteld aan zeevarenden liggen vrij vast. Die onderdelen leer je dan ook allemaal op school. Daar komt best veel exacte kennis bij kijken; wiskunde, natuurkunde en allerlei afgeleiden daarvan.

Daarna, tijdens je stage leer je die kennis specifiek toepassen zodat het past bij het bedrijf en je functie. In het derde jaar, na je eerste zee-stage, kies je of je wilt afstuderen als 'stuurman' of als  'werktuigkundige'. Als stuurman leer je vooral over nautische zaken als navigeren en belading en als werktuigkundige leer je veel technische zaken als onderhoud, machines, pompen en dergelijke.

Hoe ben je bij deze opleiding gekomen?

“Ik wilde altijd al graag varen. In eerste instantie dacht ik toen aan de marine, maar werken bij defensie is toch een specifieke keuze. Toen hoorde ik over de opleiding bij de HvA en dat sloot meer aan bij wat ik wilde. Commerciële koopvaardij vervoert gewoon lading en is denk ik minder politiek en ook minder bureaucratisch. Precies waar ik van hou.”