Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Maritiem Officier

Verhaal

Kevin studeerde af en werkt nu als vessel manager

Ervaar de opleiding

'Je horizon verleggen is nu eenmaal makkelijker als je reist'

Kevin studeerde in 2015 af aan de opleiding Maritiem Officier en werkt nu als superintendent en vessel manager bij Redwise.

Kun je iets vertellen over jouw huidige functie?

“Redwise is gespecialiseerd in 'ship delivery'. Dat betekent dat we schepen vanuit de hele wereld naar hun nieuwe eigenaars brengen. Daar komt veel bij kijken. Wij vliegen naar de locatie van het schip toe en dan gaan we de overvaart voorbereiden en uitvoeren. Want je kan niet zomaar een bemanning aan boord zetten en vertrekken.

Ik ben aan wal verantwoordelijk voor een goede planning en voorbereiding. Er moet allerlei papierwerk geregeld worden, maar ook moet er bemanning zijn,  brandstof, reserve onderdelen en provisie. Kortom, er moet veel geregeld worden. Wanneer de bemanning afvaart ,vlieg ik terug naar Nederland of  door naar een volgende klus.

Ook hebben we bij Redwise sinds kort een eigen schip. Dat is een onderzoeksvaartuig voor de offshore industrie. Op dat schip ben ik 'vessel manager'. Ook in die functie moet ik zorgen dat alles voor dit schip goed is geregeld.”

Wie zijn jullie opdrachtgevers?

“Het gaat bij ons in principe om commerciële vaartuigen, dus niet om luxe jachten. Vaak komen onze opdrachten van commerciële rederijen die nieuwe schepen hebben gekocht, maar soms ook van havenbedrijven of overheidsinstanties. Ook het soort boten is heel gevarieerd; van cruiseschepen tot vrachtschepen tot sleepbootjes.”

Ben je direct na je opleiding begonnen bij Redwise?

“Nee, voor mijn huidige baan, waar ik een 'walfunctie' heb, heb ik een aantal jaren gevaren voor twee verschillende bedrijven. Daar deed ik wereldwijde vaart als machinist. Door de vele ervaring die ik daar heb opgedaan, heb ik uiteindelijk de functie gevonden die ik nu heb.”

Hoezo heb je na jaren als machinist gekozen voor een functie aan wal?

“Bij de laatste rederij werd ons schip voor langere tijd stilgelegd. Daardoor miste ik de uitdaging. Ik heb toen gekozen voor een functie aan wal. In eerste instantie voor een jaar, zodat mijn papieren geldig zouden blijven. Maar inmiddels is het vier jaar geleden. Het is dus goed bevallen. Ik kan nog steeds veel reizen, maar ik ben ter plekke ook echt wel hands-on bezig op de schepen. Die combinatie vind ik te gek.”

Wat houdt je werk in?

“Hier in Nederland lijkt het waarschijnlijk op veel andere kantoorbanen, maar als we op klus zijn is elke dag anders. Ik begin de dag meestal met een overleg met alle betrokken partijen. Dus de opdrachtgever, leveranciers en bemanning. Vervolgens gaat iedereen aan de slag en moet ik zorgen dat alles in goede banen loopt. Dus dat het papierwerk in orde is en dat alle proviand en onderdelen er zijn. Kortom, veel kwaliteitsmanagement.

Maar we doen dit met een klein team en ik werk dan ook volop mee. Van provisie aan boord dragen, tot helpen in de machinekamer met technische vraagstukken, tot helpen op de brug bij vragen over navigatie. Overal spring ik bij met zowel nautische kennis als technische kennis.”

Heb je nog veel aan de kennis die je tijdens je opleiding hebt geleerd?

“Ja, ik heb altijd in de maritieme wereld gewerkt. De basis daarvoor is zeker gelegd in mijn opleiding. Zowel op technisch vlak als op het gebied van regelgeving. Natuurlijk leer ik elke dag nog bij, maar zonder die opleiding had ik dit nooit gekund.”