Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Maritiem Officier

Verhaal

Tim koos na zijn opleiding voor een baan aan wal

Ervaar de opleiding

'Als Maritiem Officier heb je ook de bedrijven aan wal veel te bieden'

Tim is sinds juli 2019 afgestudeerd aan de opleiding Maritiem Officier en werkt nu als technisch specialist.

Heb je na je opleiding snel een baan kunnen vinden?

“Ja, er kwamen direct al mooie kansen op mijn pad. Veel grote organisaties, denk aan Shell, Philips of Tatasteel omarmen deze studie. Juist omdat je hebt geleerd om in oplossingen te denken, zelfs als je niet alle middelen om je heen hebt, zoals op een schip. Dat vinden ze interessant. Zelf heb ik bewust gekozen voor een baan aan wal.”

Waar ben jij aan de slag gegaan en hoe ziet je werk eruit?

“Ik heb gekozen voor PWN, het drinkwaterbedrijf van Noord-Holland. Als technisch specialist ben ik verantwoordelijk voor verschillende assets. In mijn geval zijn dat de pompen en afsluiters, koeltechniek en noodstroomaggregaten; als daar vragen over zijn komen ze bij mij. Ook als het gaat om het onderhoud daarvan. Daarnaast word ik vaak betrokken in nieuwe projecten of aanbestedingen. Ik geef dan advies over welke apparatuur er nodig is en waar men aan moet denken. Diverse taken dus en geen dag is saai.”

Wat is het grote verschil van een baan op de wal en een baan op een schip?

“Wat ik heb gemerkt is dat je bij een managementfunctie aan wal minder met je handen werkt. In mijn huidige rol ben ik druk met mensen, met vergaderen en werk ik achter de computer. Op schepen doe je echt meer met je handen, ook binnen een functie in het management. Daarnaast zie je op een schip natuurlijk meer van de wereld. Maar lang van huis zijn moet wel bij je passen. Gelukkig ben ik tijdens mijn twee stages bij de Holland-Amerika Line al op veel mooie plekken geweest; van Alaska en Oceanië tot het Caraïbisch gebied. Wat je ook kiest, een schip of een bedrijf aan wal, met deze studie kun je op veel plekken terecht.”

Sloot je opleiding goed aan bij je studie?

“Zeker. De opleiding is heel breed, dus je hebt van veel zaken verstand. Naast vakken als wis- en natuurkunde leer je ook over pomptechniek, koeltechniek, dieselgeneratoren... het hele scala. Ik spreek dan voor mezelf, omdat ik de technische kant had gekozen. Maar dat helpt mij enorm in de dagelijkse praktijk.”

Wanneer maakte je de keuze voor de technische kant?

“In de opleiding kies je na twee jaar voor de nautische kant of de technische kant. Ik heb gekozen voor de technische richting. Beide richtingen leiden op voor werk aan boord, maar bij de technsiche richting gaat het meer over de techniek in de  machinekamer, zoals bijvoorbeeld motoren en pomptechniek. Bij de nautische richting gaat het meer over navigatie en gebruik van alle instrumentaria aan boord, zoals radartechniek, belading en berekenen van de stabiliteit. Je ontdekt tijdens de opleiding en de stages vanzelf waar je echte passie ligt.”