Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Verhaal

Diego Demaree

Student Master Leraar Wiskunde deeltijd

Portret student Diego Demaree

"Leerlingen gingen dankzij een toevoeging in mijn les zelf de vergelijking van een cirkel afleiden. Dat motiveerde enorm."

Waarom ik begon aan de master
Na een periode van andere werkzaamheden binnen school besloot ik een paar jaar geleden weer vol voor het lesgeven te gaan. Daarbij wilde ik mezelf verder ontwikkelen in mijn vak. Vooral het lesgeven aan bovenbouwleerlingen vind ik uitdagend en interessant. Daarom besloot ik een eerstegraadsopleiding te volgen.

Waarom ik koos voor de HvA
De keuze voor de HvA was snel gemaakt. Waar andere instellingen vrij afstandelijk reageerden, kreeg ik hier direct een persoonlijke uitnodiging voor een intakegesprek. Er werd in dat gesprek echt de tijd genomen om mijn achtergrond en wensen te bespreken. Ook inhoudelijk zit het goed: de vakken worden op hoog niveau aangeboden en ik voel me als docent stevig boven de stof staan.

Lesmateriaal herontwerpen: wat het mij én mijn leerlingen brengt
Wat ik vooral heb meegenomen uit de opleiding is hoe ik lesmateriaal bewust en doelgericht kan (her)ontwerpen. Tijdens de VOS-vakken (Vakdidactiek en Onderzoek in de Schoolpraktijk) ben ik gaan experimenteren met het gebruiken van concreet materiaal in de les. Denk aan 3D-geprinte cirkels en modellen van kegelsneden die ik zelf heb gemaakt. Leerlingen gingen hiermee zelf aan de slag om formules af te leiden. Dat maakte de les niet alleen actiever, maar ook motiverender. Ik gebruik nu vaker visuele of historische objecten, zoals kleitabletten of een ouderwetse balans, om wiskunde tastbaar te maken.

Studeren naast een baan en rijk privéleven
Ik combineer de studie met een baan van vier dagen en een actief privéleven. Dat vraagt om keuzes maken en goed plannen, maar het is zeker te doen. Ik gebruik tussenuren op school om aan opdrachten te werken en zorg er bewust voor dat er ook ruimte blijft voor ontspanning.

Een hechte groep en betrokken docenten
De sfeer op de opleiding is prettig en persoonlijk. We werken met een fijne groep studenten en betrokken docenten. In het eerste jaar vormde ik een studiegroepje met drie anderen — we helpen elkaar met opdrachten én zijn inmiddels ook bevriend geraakt. Het contact met docenten is informeel, inhoudelijk sterk en altijd opbouwend. Vakinhoudelijk zijn de docenten zeer sterk, maar daarnaast is er ook altijd ruimte voor een praatje.

Mijn tip voor collega-docenten
Mijn tip voor collega’s die twijfelen? Kom naar een open dag van de HvA en ga in gesprek met docenten van de opleiding. Ervaar zelf de sfeer in het gebouw en het niveau van de opleiding. Voor mij was het de juiste stap — als docent én als vakmens.