Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Verhaal

Mathias Chêne

Student Master Leraar Frans deeltijd

Testimonial Mathias Chêne

"Minder afhankelijk van de methode, meer werken vanuit mijn eigen keuzes. Dat was mijn drijfveer om deze master te volgen."

Waarom deze master aan de HvA?
Ik wilde meer grip krijgen op mijn vak en écht begrijpen hoe de ontwikkeling van leerlingen van onderbouw naar bovenbouw verloopt. Minder afhankelijk van de methode, meer werken vanuit mijn eigen keuzes. Dat was voor mij de drijfveer om deze master te volgen.

De HvA sprak me aan door de sterke praktijkgerichtheid: wat je leert, pas je direct toe in de klas. Het docententeam is deskundig en betrokken, en de sfeer op de opleiding is open en persoonlijk. Binnen de kleine groep van de masteropleiding Leraar Frans is er veel samenwerking en vertrouwen.

Hoe combineer je werk en privé?
De combinatie met werk en privé is voor mij goed te doen. De opleiding vraagt inzet, maar doordat ik de opgedane kennis meteen kan toepassen, is het efficiënt en motiverend. Dankzij de lerarenbeurs worden mijn collegegeld en studieverlof vergoed, waardoor de studie ook praktisch haalbaar is. Dat helpt mij ontzettend.

Wat haal je concreet uit de opleiding?
In de opleiding zitten colleges Vakdidactiek en Onderzoek in de Schoolpraktijk (VOS-lijn). In de VOS-lijn heb ik geleerd hoe ik taaltaken kan ontwerpen waarin verschillende vaardigheden elkaar versterken. Ik geef gerichtere feedback en ontwerp mijn lessen vanuit een heldere visie. Dat levert actieve en afwisselende lessen op die beter aansluiten bij mijn leerlingen. Ook binnen de sectie heeft dit geleid tot nieuwe gesprekken over toetsing en aanpak.

Deze master geeft mij de vrijheid en richting om mijn vak opnieuw vorm te geven. Je leert hoe je een visie vertaalt naar concreet onderwijs en hoe je samen met collega’s het onderwijs verder kunt ontwikkelen. Voor mij is dit precies de verdieping en vernieuwing die ik zocht.