Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Iets voor jou?

Hoe kun je op een geavanceerde datagedreven manier zorgen dat onderhoud van machines zo wordt gepland, dat het altijd in optimale staat kan functioneren. En hoe kun je ervoor zorgen dat de duurzaamheid, beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid daarbij wordt gewaarborgd? Voor het oplossen van deze vraagstukken leidt de nieuwe tweejarige deeltijd Associate degree opleiding Smart Asset Maintenance ingenieurs op.

Het panel van de Nederlands Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO) heeft de opleiding positief beoordeeld en is daarmee van mening dat de Ad-opleiding Smart Asset Maintenance voldoet aan alle kwaliteitseisen. De opleiding is nog in afwachting van het formele accreditatiebesluit, waarna de opleiding op 1 september van start gaat. Meld je aan via het interesseformulier als je op de hoogte gehouden wil worden en ontvang bericht zodra je je voor deze opleiding kunt inschrijven.

Naar het interesseformulier(opent in nieuw venster)

Dit ga je doen

Assets zijn systemen, machines en installaties voor het verwerken van materiaal, energie en informatie op verschillende niveaus. Tijdens de opleiding ga je aan de slag met uitdagende beroepsopdrachten uit de praktijk. Hierbij leer je hoe je met behulp van bestaande en nieuwe technologieën (zoals slimme sensoren en algoritmen), onderhoud van assets kunt plannen, beheersen en optimaliseren.

Jaar 1

In jaar 1 maak je kennis met de werking en de onderdelen van verschillende assets. Nadat je de werking hebt onderzocht, verdiep je je verder in hoe assets kunnen falen. Vervolgens ga je aan de slag met conditiebewaking. Hoe zorg je ervoor dat je het falen van assets kan reduceren of voorkomen?

Jaar 2

In jaar 2 verdiep je je in het voorkomen van falen, het optimaliseren van onderhoud en het verbeteren van prestaties. Daarna sluit je de opleiding af met een eindproduct, waarbij je een advies uitbrengt voor het verbeteren van de performance van een zelfgekozen asset. Denk daarbij aan assets voor bedrijven in de energiesector, de installatiebranche, de luchtvaart en de maakindustrie.

Wat is een Associate degree?

Met een Associate degree (Ad) haal je in 2 jaar een hbo-diploma. Praktijkgericht, veel begeleiding en met actuele praktijkopdrachten van bedrijven in en om Amsterdam.

Toelatingseisen

Havo, vwo of mbo 4

Je bent toelaatbaar met een havo-, vwo- (voor het profiel C&M geldt wiskunde a of b als aanvullende eis) diploma of een mbo 4-diploma. Daarnaast ben je tenminste 16 uur per week werkzaam in een relevante functie.

Benodigde tijd

28 uur per week

Bij deze opleiding heb je minimaal 8 contacturen per week in het eerste studiejaar. Daarnaast besteed je ongeveer 20 uur per week alleen of met medestudenten aan zelfstudie.

Collegegeld en andere kosten

Naast het jaarlijks vastgestelde collegegeld moet je rekening houden met kosten voor boeken, readers en vakbenodigdheden van ongeveer €150 per jaar.

Waarom deze opleiding?

• Tijdens deze opleiding wordt de technisch inhoudelijke kant benadrukt. Je leert te denken vanuit de functie van assets en waarop die kan falen.
  • Tijdens deze opleiding kun je gebruik maken van het Maintenance Lab, het Sensorlab, het Energielab en het Datalab in het Jakoba Mulderhuis. Alle onderdelen die de keten van datagedreven onderhoud mogelijk maken zijn hier beschikbaar; van proefopstellingen, sensoren, edge computers tot algoritmes.
  • De HvA werkt samen met een aantal bedrijven in de regio en daarbuiten op het thema onderhoud. Daarnaast werkt de opleiding samen met andere organisaties zoals het ROC van Amsterdam (College Airport). Een deel van de opdrachten wordt door studenten daar uitgevoerd.
  • Deze opleiding biedt de mogelijkheid om door te stromen naar een aantal bachelors bij de faculteit Techniek van de HvA.
  • Je gaat studeren op de Amstelcampus (in het centrum van Amsterdam) voorzien van alle moderne faciliteiten en in directe omgeving van aansprekende bedrijven.