Hogeschool van Amsterdam

Studieprogramma

De deeltijdopleiding Leraar Frans biedt een flexibel studieprogramma.

Het is bijvoorbeeld mogelijk de studie versneld te volgen, afhankelijk van eerder gevolgde opleidingen, je werkervaring en de tijd die je extra kunt investeren. Tijdens de intake bekijk je samen met één van de opleiders hoe jouw studieprogramma/traject eruit komt te zien. Samen stel je een studiecontract op, dat ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de examencommissie. De feitelijke studieduur verschilt per persoon. In het algemeen ronden studenten de opleiding tussen twee en vier jaar af.

Als je veel vrijstellingen hebt door eerder gevolgde opleidingen kun je overwegen om studiejaar 1 en 2 in één jaar te combineren. Je moet dan wel op dinsdag en donderdag colleges kunnen volgen.

Het studieprogramma rust op drie pijlers: werkplekleren (stage), vakkennis en vakdidactiek, en de professionele ontwikkelingslijn. Deze drie pijlers komen in alle fases van de opleiding terug.

Professionele ontwikkelingslijn en werkplekleren

In de professionele ontwikkelingslijn richt je je aandacht op didactische, onderwijskundige en pedagogische kennis. Je houdt je bijvoorbeeld bezig met adolescentiepsychologie. De theorie over didactiek (zowel algemene als vakdidactiek) en pedagogiek leer je direct toe te passen tijdens je stage (‘werkplekleren’). Tegelijkertijd werk je aan je persoonlijke ontwikkeling en professionalisering als leraar. Halverwege het derde jaar vindt een belangrijk voortgangsgesprek met je mentor plaats. Je bereidt je het gehele jaar voor op je eindassessment. Dit wordt afgenomen door een externe assessor en een docent van de HvA.

Wanneer je al leraar bent, kun je het werkplekleren uiteraard combineren met je huidige baan. Werk je nog niet in het onderwijs, dan kun je terecht bij een van onze opleidingsscholen. In semester 1 van jaar 1 bezoek je een school (één dag) om de opdrachten van Beroepsopdracht 1 uit te voeren. Vanaf februari in semester 2 van het eerste jaar tot het einde van je studie loop je het hele studiejaar minimaal een dagdeel per week stage.

De opleiding Frans werkt nauw samen met de opleiding Duits omdat de (vak)didactiek van vreemdetalenonderwijs op dezelfde didactische principes gebaseerd is. Daarom volg je een aantal colleges samen met de medestudenten van de opleiding Duits.

Vakkennis en Vakdidactiek

Bij vakkennis en vakdidactiek krijg je zowel basisvakken als vakken waarmee je je kennis verdiept. Je werkt aan je taalvaardigheden, spreekvaardigheid, luistervaardigheid, leesvaardigheid en schrijfvaardigheid totdat je het eindniveau hebt bereikt. Dit toon je aan met de Test de connaissance du français op niveau B2+/C1. Daarnaast werk je ook aan de deelvaardigheden, vocabulaire en grammatica en krijg je een introductie in de taalkunde.

In de literatuur en cultuurlijn bestudeer je belangrijke aspecten van de Franse samenleving en het dagelijkse leven in Frankrijk maar ook de grote lijnen van de geschiedenis. Daarnaast lees je romans, poëzie en toneelstukken en leer je literaire teksten analyseren.

Naast de aangeboden didactiek in de beroepsopdrachten volg je ook vakdidactische modulen als: Vreemde Taalverwerving, Taakgericht Onderwijs en Intercultureel Leren.

Minor en afstuderen

Tijdens je studie kies je een minor en een afstudeerrichting: algemeen vormend of beroepsgericht onderwijs. Een minor is een keuzeprogramma ter verbreding of verdieping van je studie. Voor je je kunt inschrijven moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Kijk voor mee informatie over de aanmeldvoorwaarden en het minorenaanbod op hva.nl/minoren

Je rondt de studie af met een LiO-stage (Leraar in Opleiding), een praktijkonderzoek en een eindassessment. Ook moet je een landelijke kennistoets doen. Het behalen van die toets is een voorwaarde om te kunnen afstuderen.

In de studiegids vind je uitgebreide informatie over het studieprogramma. Let wel dit is een beschrijving van het standaard studieprogramma zoals dat nu wordt aangeboden. 

HONOURS FOO

De bacheloropleidingen van onze faculteit bieden een eigen Honours Programme aan. Het Honours Programme van de opleiding omvat verzwaarde studieonderdelen binnen het bestaande onderwijsprogramma. Dat betekent dat studenten (extra) stof en opdrachten op een dieper niveau doorwerken binnen dezelfde tijd. Daarmee krijgen studenten extra uitdaging. Ze verdiepen of verbreden hun kennis en ontwikkelen de benodigde vaardigheden. Binnen de lerarenopleiding Engels worden de volgende studieonderdelen als honours module aangeboden: Beroepsopdracht 3, 4 en 5.

Toelatingseisen

  • Voor het volgen van het Honours Programme geldt dat je je propedeuse in één jaar hebt behaald. 

LANDELIJKE KENNISTOETS FRANS

Het behalen van de landelijke kennistoets aan het eind van de opleiding is een voorwaarde voor het verkrijgen van je diploma.

  1. de digitale kennisbasistoets 
  2. de Test de connaissance du français (TCF).

Er kan pas deelgenomen worden aan de digitale landelijke kennistoets als de student:

  • het propedeutisch examen met goed gevolg heeft afgelegd en
  • tenminste 65% van de studiepunten heeft behaald behorende bij de onderwijseenheden van de kennisbasis en deze studieresultaten in het cijferregistratiesysteem van de studentenadministratie zijn verwerkt.

Voor meer informatie hierover zie: https://www.10voordeleraar.nl/ en de OER.

Gepubliceerd door  Faculteit Onderwijs en Opvoeding 16 juni 2020